J 2022

Kolize letadel a provozů – kolize právních řádů

MALACHTA, Radovan

Základní údaje

Originální název

Kolize letadel a provozů – kolize právních řádů

Název anglicky

Collisions of Aircraft and Operations – Conflict of Laws

Autoři

MALACHTA, Radovan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Časopis pro právní vědu a praxi, Masarykova univerzita, 2022, 1210-9126

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50501 Law

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14220/22:00125629

Organizační jednotka

Právnická fakulta

Klíčová slova česky

Kolize letadel; kolize provozů; hraniční určovatelé; nařízení Řím II; mezinárodní právo soukromé.

Klíčová slova anglicky

Aircraft Collisions; Collisions of Operations; Connecting Factors; Rome II Regulation; Private International Law.

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2023 10:21, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Článek s názvem Kolize letadel a provozů – kolize právních řádů se zabývá srážkou letadel a srážkou letadla s jiným provozem pohledem mezinárodního práva soukromého. Hlavním cílem článku je analýza vhodnosti hraničních určovatelů v právních předpisech, které se použijí pro určení rozhodného práva. Nejprve je uvedena problematika kolize letadel a provozů a stručně je nastíněn vývoj právní regulace prostřednictvím mezinárodních úmluv. Následně se článek věnuje kolizní úpravě střetu letadel v unijním právu – zde jsou analyzovány hraniční určovatele, které využívá nařízení Řím II a komentářová literatura k tomuto nařízení. Další část je věnována kolizní úpravě střetu letadla s automobilem. Na závěr je podán přehled právní úpravy regulující další odpovědnostní vztahy, které mohou nastat v důsledku kolize letadel (odpovědnost vůči třetím osobám na zemi a vůči osobám na palubě).

Anglicky

The article Collisions of Aircraft and Operations – Conflict of Laws deals with aircraft collisions and collisions between aircraft and other operations from the view of private international law. The main aim of the article is to analyse the suitability of the connecting factors which are regularly used to determine the applicable law. At first, the issue of aircraft collision is introduced and the development of legal regulation through international conventions is briefly outlined. The article then focuses on the conflict of laws of aircraft collisions in EU law – the connecting factors used by the Rome II Regulation and the commentary literature on this Regulation are analysed. The next part deals with the conflict of laws of the collision between an aircraft and a car. Lastly, an overview of the legislation regulating other liability relationships that may arise as a result of aircraft collisions (liability towards third parties on the ground and towards persons on board) is presented.