2022
Kolize letadel a provozů – kolize právních řádů
MALACHTA, RadovanZákladní údaje
Originální název
Kolize letadel a provozů – kolize právních řádů
Název anglicky
Collisions of Aircraft and Operations – Conflict of Laws
Autoři
MALACHTA, Radovan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Časopis pro právní vědu a praxi, Masarykova univerzita, 2022, 1210-9126
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14220/22:00125629
Organizační jednotka
Právnická fakulta
Klíčová slova česky
Kolize letadel; kolize provozů; hraniční určovatelé; nařízení Řím II; mezinárodní právo soukromé.
Klíčová slova anglicky
Aircraft Collisions; Collisions of Operations; Connecting Factors; Rome II Regulation; Private International Law.
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2023 10:21, Mgr. Petra Georgala
V originále
Článek s názvem Kolize letadel a provozů – kolize právních řádů se zabývá srážkou letadel a srážkou letadla s jiným provozem pohledem mezinárodního práva soukromého. Hlavním cílem článku je analýza vhodnosti hraničních určovatelů v právních předpisech, které se použijí pro určení rozhodného práva. Nejprve je uvedena problematika kolize letadel a provozů a stručně je nastíněn vývoj právní regulace prostřednictvím mezinárodních úmluv. Následně se článek věnuje kolizní úpravě střetu letadel v unijním právu – zde jsou analyzovány hraniční určovatele, které využívá nařízení Řím II a komentářová literatura k tomuto nařízení. Další část je věnována kolizní úpravě střetu letadla s automobilem. Na závěr je podán přehled právní úpravy regulující další odpovědnostní vztahy, které mohou nastat v důsledku kolize letadel (odpovědnost vůči třetím osobám na zemi a vůči osobám na palubě).
Anglicky
The article Collisions of Aircraft and Operations – Conflict of Laws deals with aircraft collisions and collisions between aircraft and other operations from the view of private international law. The main aim of the article is to analyse the suitability of the connecting factors which are regularly used to determine the applicable law. At first, the issue of aircraft collision is introduced and the development of legal regulation through international conventions is briefly outlined. The article then focuses on the conflict of laws of aircraft collisions in EU law – the connecting factors used by the Rome II Regulation and the commentary literature on this Regulation are analysed. The next part deals with the conflict of laws of the collision between an aircraft and a car. Lastly, an overview of the legislation regulating other liability relationships that may arise as a result of aircraft collisions (liability towards third parties on the ground and towards persons on board) is presented.