ZELNÍČKOVÁ, Helena, David VOREL a Peter MARINIČ. Digitální kompetence žáků v souvislosti s COVID-19. Online. In Adamec, P., & Šimáně, M. Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021. Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století. 1. vyd. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2022, s. 281-286. ISBN 978-80-7509-832-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11118/978-80-7509-832-0-0281.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Digitální kompetence žáků v souvislosti s COVID-19
Název anglicky Pupils´ Digital Competencies in Connection with COVID-19
Autoři ZELNÍČKOVÁ, Helena (203 Česká republika, garant), David VOREL (203 Česká republika) a Peter MARINIČ (703 Slovensko, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021. Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století. od s. 281-286, 6 s. 2022.
Nakladatel Mendelova univerzita v Brně
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW Odkaz na příspěvek ve sborníku
Kód RIV RIV/00216224:14410/22:00125643
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7509-832-0
Doi http://dx.doi.org/10.11118/978-80-7509-832-0-0281
Klíčová slova česky kompetence; výzkumný nástroj; vzdělávací proces; vzdělávací kompetence; žák
Klíčová slova anglicky competence; research tool; educational process; educational competence; pupil
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 23. 3. 2023 09:56.
Anotace
Digitální kompetence nabývají na významu jednak v souvislosti se změnami nastíněnými v Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030 (Strategie 2030+), ale i v souvislosti s praktickými dopady omezení zavedenými v souvislosti s probíhající pandemii COVID-19, která od roku 2020 ovlivňuje podobu vzdělávacího procesu i vzdělávacího obsahu. Postupem času máme k dispozici již vícero zjištění o dopadech těchto opatření na vzdělávací proces (Pavlas et al., 2021; Boudová et al., 2021), které naznačují, že v České republice existuje přibližně 50 000 žáků, kteří se nezapojili do distanční výuky. Bylo by velice zajímavé identifikovat, jaké dopady měla distanční výuka na digitální kompetence žáků a učitelů, a to i těch, kteří se do distanční výuky nezapojili. Podle výzkumu provedeného před pandemii (Štípek, Rambousek, & Vaňková, 2015) neměla pětina učitelů základních škol dostatečné digitální kompetence. Proto, abychom byli schopni takový průzkum uskutečnit, je potřeba zvolit vhodný nástroj pro měření digitálních kompetencí. Již přístup k samotným modelům digitálních kompetencí se liší (Černý, 2020). V rámci Evropské Unie je Evropskou Komisí preferovaný Digital Competence Framework, který má i svou modifikaci pro uplatnění mezi žáky základních a středních škol (Guiter, Romeu & Baztán, 2019).
Anotace anglicky
Digital competences are gaining in importance both in connection with the changes outlined in the Strategy of Education Policy of the Czech Republic until 2030 (Strategy 2030+), but also in connection with the practical effects of restrictions introduced in connection with the ongoing pandemic COVID-19, which since 2020 process and educational content. Over time, we have several findings on the impact of these measures on the educational process (Pavlas et al., 2021; Boudová et al., 2021), which indicate that there are approximately 50,000 students in the Czech Republic who did not participate in distance learning. It would be very interesting to identify the effects of distance learning on the digital competences of pupils and teachers, even those who did not participate in distance learning. According to research conducted before the pandemic (Štípek, Rambousek & Vaňková, 2015), a fifth of primary school teachers did not have sufficient digital competence. Therefore, in order to be able to conduct such a survey, it is necessary to choose a suitable tool for measuring digital competencies. The approach to the models of digital competences themselves differs (Černý, 2020). Within the European Union, the European Commission prefers the Digital Competence Framework, which also has its own modification for use among primary and secondary school pupils (Guiter, Romeu & Baztán, 2019).
Návaznosti
MUNI/A/1356/2020, interní kód MUNázev: Fyzika, informatika a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masarykova univerzita, Fyzika, informatika a odborné vzdělávání na základních a středních školách
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 08:16