2022
Výuka finanční gramotnosti na základních školách pohledem učitelů
KYÁNKOVÁ, Andrea a Peter MARINIČZákladní údaje
Originální název
Výuka finanční gramotnosti na základních školách pohledem učitelů
Název anglicky
Teaching Financial Literacy in Primary Schools from the Perspective of Teachers
Autoři
KYÁNKOVÁ, Andrea (203 Česká republika, domácí) a Peter MARINIČ (703 Slovensko, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 13. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2021, od s. 88-96, 9 s. 2022
Nakladatel
Mendelova univerzita v Brně
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/22:00125644
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7509-832-0
Klíčová slova česky
finanční gramotnost; finanční vzdělávání; vzdělávací politika
Klíčová slova anglicky
financial literacy; financial education; education policy
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 2. 3. 2023 13:54, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Finanční gramotnost se již několik let považuje za součást kompetencí, které jsou rozvíjeny prostřednictvím finančního vzdělávání, implementovaných do rámcových vzdělávacích programů na všech úrovních vzdělávací soustavy. Finanční gramotnost přispívá k ekonomickému rozvoji společnosti a umožňuje předcházet potenciálním individuálním ekonomickým problémům. Její ukotvení je navíc umocněno formulací v relativně samostatných strategických dokumentech. To lze chápat jako široce otevřenou příležitost implementace finančního vzdělávání v jednotlivých školách dle jejich možností, ale současně to otevírá prostor pro diskusi naplňování cílů v oblasti dosahování standardů finanční gramotnosti u žáků. Polemiku lze zaznamenat jak mezi odborníky, tak mezi jednotlivými školami i učiteli samotnými. V rámci analýzy situace v oblasti finančního vzdělávání na základních školách jsme provedli průzkum na 28 základních školách v Brně, doplněný o 11 polostrukturovaných rozhovorů na 8 školách. Průzkum byl zaměřen na přístup škol i učitelů samotných k zařazení finanční gramotnosti do výuky. Tento průzkum potvrzuje, že názory učitelů i přístup jednotlivých škol se různí. Shodu nelze najít v názoru na to, jestli má být finanční gramotnost vyučována jako samostatný předmět nebo jako součást několika předmětů, jestli je finančnímu vzdělávání věnovaný dostatečný časový prostor, ani v hodnocení dosahovaných výsledků. Lze tedy konstatovat, že při finančním vzdělávání jako součásti formálního vzdělávání na základních školách hrají skutečně významnou roli ředitelé a učitelé jednotlivých základních škol, kteří jsou odpovědní za zařazení problematiky finanční gramotnosti do školních vzdělávacích programů a za konkrétní realizaci finančního vzdělávání v praxi.
Anglicky
For several years now, financial literacy has been considered part of the competencies that are developed through financial education, implemented in framework educational programmes at all levels of the education system. Financial literacy contributes to the economic development of society and enables the prevention of potential individual economic problems. In addition, its anchoring is amplified by the formulation in relatively separate strategic documents. This can be understood as a broadly open opportunity to implement financial education in individual schools according to their possibilities, but at the same time it opens space for discussion of the fulfilment of goals in achieving financial literacy standards by pupils. Controversy can be noted between experts, individual schools, and teachers themselves. As part of the analysis of the situation in the field of financial education at primary schools, we conducted a survey at 28 primary schools in Brno, supplemented by 11 semi‑structured interviews at 8 schools. The survey focused on the approach of schools and teachers themselves to the inclusion of financial literacy in teaching. This survey confirms that teachers’ views and approaches vary from school to school. There is no consensus on whether financial literacy should be taught as a separate subject or as part of several subjects, whether financial education is given appropriate time, or the results of pupils achieved are sufficient. Thus, it can be stated that in financial education as a part of formal education in primary schools, the principals and teachers at individual primary schools play a really important role, and that they are responsible for including financial literacy in school curricula and for concrete implementation of financial education in practice.
Návaznosti
MUNI/A/1356/2020, interní kód MU |
|