KACHLÍK, Petr. Edukace pacientů s diabetem v ambulanci praktického lékaře (Education od Patients with Diabetes in a General Practitioner’s Office). Online. In ADAMEC, P., ŠIMÁNĚ, M. (Eds.). Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021. Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století. 1st ed. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2022, p. 58-73. ISBN 978-80-7509-832-0. Available from: https://dx.doi.org/10.11118/978-80-7509-832-0-0058.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Edukace pacientů s diabetem v ambulanci praktického lékaře
Name in Czech Edukace pacientů s diabetem v ambulanci praktického lékaře
Name (in English) Education od Patients with Diabetes in a General Practitioner’s Office
Authors KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021. Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století, p. 58-73, 16 pp. 2022.
Publisher Mendelova univerzita v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00125728
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7509-832-0
Doi http://dx.doi.org/10.11118/978-80-7509-832-0-0058
Keywords (in Czech) ambulance; diabetes 2. typu; edukační lekce; lékař; pacient; prevence; terapie; výzkumné šetření; zdraví
Keywords in English type 2 diabetes; educational lessons; physician; patient; prevention; therapy; research; health
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 3/4/2023 09:21.
Abstract
Diabetem v ČR trpí téměř každý desátý člověk. K pozdním komplikacím neléčeného či dekompenzovaného diabetu patří vážné poškození řady orgánů a tkání zaviněné selháváním jejich cévního a nervového zásobení. Proto je klíčové včasné rozpoznání choroby, dispenzarizace a edukace pacienta, nasazení vhodné léčby, podpůrných a preventivních opatření. Tato opatření pomáhají stabilizovat dobrou kvalitu života nemocných a ušetřit materiální i lidské zdroje využitelné jinde. Edukace je důležitou složkou ošetřovatelského procesu, své místo nachází i v ordinaci praktického lékaře. Vhodné individuální působení na pacienta udržuje a posiluje jeho motivaci k léčbě, ochotu k dodržování rad lékaře a pravidel zdravého životního stylu. Napomáhá pochopení podstaty onemocnění, vyšetření, léčebných a preventivních postupů, podporuje vyšší míru důvěry, zpětné vazby a otevřenosti ve vztahu zdravotník – pacient. Cílem výzkumného šetření byla příprava edukačních lekcí, provedení a ověření efektu strukturované pravidelné edukace diabetických pacientů v ordinaci praktického lékaře. Byly stanoveny tři pracovní hypotézy, které se týkaly existence a významnosti rozdílů tělesné hmotnosti, glykémie nalačno a glykovaného hemoglobinu mezi skupinou pacientů s diabetem 2. typu ovlivněných edukací a pacientů needukovaných. Šetření probíhalo v ordinaci praktického lékaře během jednoho roku, bylo při něm využito smíšeného výzkumu. Jeho kvantitativní složka se týkala záznamu a zpracování číselných hodnot (tělesná hmotnost, glykémie nalačno a glykovaný hemoglobin), kvalitativní byla zastoupena polostrukturovanými rozhovory s pacienty (edukační lekce, hodnocení životního stylu, zpětná vazba) a zúčastněným pozorováním. Výzkumný vzorek byl získán metodou záměrného výběru. Bylo do něj začleněno 58 dospělých osob středního věku (19 žen, 39 mužů) s nekomplikovaným diabetem 2. typu. V souboru se 38 pacientů zúčastnilo tří edukačních lekcí po 50 minutách, 20 nikoli. Pacienti byli vyšetřeni lékařem a edukováni zdravotní sestrou v ordinaci během tří preventivních kontrol. Na kontroly byli zváni telefonicky či SMS zprávami. Pomocí metody ANOVA a neparametrických testů (Kruskal-Wallis, Mann-Whitney) byly porovnávány sledované hodnoty mezi soubory edukovaných a needukovaných osob i uvnitř jednotlivých souborů na počátku a konci šetření. Byly hodnoceny průměrné hodnoty sledovaných znaků získané během všech tří návštěv pacientů. Byly sestaveny tři edukační lekce, které se týkaly podstaty onemocnění cukrovkou, souvisejících rizik, diagnostiky, léčby a prevence. Dále byly předány informace o sebekontrole důležitých parametrů v moči a krvi, úloze životního stylu (dieta, pohyb, stres, závislostní chování), varovných příznacích a řešení komplikací cukrovky. Z výsledků vyplývá, že u edukovaných pacientů došlo u 53 % k úpravě tělesné hmotnosti, u 66 % ke zlepšení hodnot lačné glykémie a u 55 % ke zlepšení hodnot glykovaného hemoglobinu. Ve skupině needukovaných pacientů byla zaznamenána normalizace tělesné hmotnosti u 35 %, u 25 % došlo ke zlepšení hodnot lačné glykémie a u 40 % ke zlepšení hodnot glykovaného hemoglobinu. Rozdíly mezi oběma soubory byly v případě úpravy tělesné hmotnosti a hodnot glykovaného hemoglobinu statisticky nevýznamné, u úpravy hodnot lačné glykémie statisticky velmi významné (p<0,01). Potvrdila se důležitost edukace diabetiků při preventivních kontrolách. Limity výzkumu představuje zejména malý rozsah souborů a komplikace způsobené koronavirovou pandemií.
Abstract (in English)
Almost every tenth person suffers from diabetes in the Czech Republic. Late complications of untreated or decompensated diabetes include severe damage to a number of organs and tissues due to failure of their vascular and nervous supplies. Therefore, early detection of the disease, dispensarization and education of the patient, implementation of appropriate treatment, supportive and preventive measures are key. These measures help to stabilize the patiens’ good quality of life and save material and human resources usable elsewhere. Education is an important component of the nursing process, it also finds its place in the general practitioner’s office. Appropriate individual action on the patient maintains and strengthens his motivation for treatment, willingness to follow the doctor’s advice and the rules of a healthy lifestyle. It helps to understand the nature of the disease, examinations, treatment and prevention procedures, promotes a higher level of trust, feedback and openness in the health – patient relationship. The aim was the preparation of educational lessons, implementation and verification of the diabetic patients’ structured regular education in the general practitioner’s office. Three working hypotheses were established concerning the existence and significance of differences in body weight, fasting blood glucose and glycated hemoglobin between the group of patients with type 2 diabetes affected by education and patients non-educated. The survey took place in a general practitioner’s office within one year, using mixed research. Its quantitative component concerned the recording and processing of numerical values (body weight, fasting blood glucose and glycated hemoglobin), the qualitative component was represented by semi-structured interviews with patients (educational lessons, lifestyle assessment, feedback) and participatory observation. The research sample was obtained by deliberate selection. It included 58 middle-aged adults (19 women, 39 men) with uncomplicated type 2 diabetes. In the cohort, 38 patients participated in three educational lessons of 50 minutes each, 20 did not. Patients were examined by a physician and educated by a nurse in the office during three preventive check-ups. They were invited for inspections by phone or SMS messages. Using the ANOVA method and non-parametric tests (Kruskal-Wallis, Mann-Whitney), the observed values were compared between groups of educated and uneducated persons and within individual groups at the beginning and end of the survey. The mean values of the observed traits obtained during all three patient visits were evaluated. Three educational lessons were compiled, which dealt with the nature of diabetes, related risks, diagnosis, treatment and prevention. Furthermore, information was provided on self-control of important parameters in urine and blood, the role of lifestyle (diet, exercise, stress, addictive behavior), warning signs and addressing the complications of diabetes. The results show that 53 % of the educated patients had an adjustment in body weight, 66 % had an improvement in their fasting blood glucose and 55 % had an improvement in their glycated hemoglobin. In the non-educated patient group, normalization of body weight was reported in 35 %, enzymafasting glycemia improved in 25 %, and glycated hemoglobin improved in 40 %. The differences between the two groups were statistically insignificant in the case of body weight and glycated hemoglobin values adjustment, and statistically significant in the case of fasting blood glucose values adjustment (p <0.01). The importance of diabetics’ individual structured education in preventive check-ups in the general practitioner’s office was confirmed. The limits of the research are mainly the small size of the files and complications caused by the coronavirus pandemic.
Links
MUNI/A/1510/2021, interní kód MUName: Význam speciální pedagogiky a role speciálního pedagoga v mezioborovém kontextu
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 27/5/2024 12:09