2022
Constants and Variables: Art Education in the Czech Republic after 2000.
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, HanaZákladní údaje
Originální název
Constants and Variables: Art Education in the Czech Republic after 2000.
Název česky
Konstanty a proměnné ve výchově uměním v ČR po roce 2000
Autoři
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Bristol UK, Living histories: Global conversations in art education. od s. 150-164, 15 s. 2022
Nakladatel
Intellect
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/22:00125795
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-1-78938-563-2
Klíčová slova česky
umění; výtvarná výchova; inovace
Klíčová slova anglicky
art; art education; inovation
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 2. 2023 15:02, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
After the year 2000, theory and practice in Czech art education underwent major shifts in the paradigms relating to the concept of the creative child and the method of initiating and guiding the artistic expression of children and adolescents. Significant changes continue to take place across the Czech Republic with the expansion of digital technologies and the Internet. Traditional heteronomic methods of transferring knowledge and experience of art are being steadily replaced by newer more modern practices that support the autonomy of the student. In this chapter, I offer my perspective as an art educator on trends underway that are reshaping how children perceive receive and render art and I review ten domains of art education to highlight trends underway in the Czech education system including: children’s expression project-based methods sensory and spiritual education visual communications mediation of museum pedagogy art therapy intermedia new materiality participatory practices and community.
Česky
Po roce 2000 doznala teorie i praxe v české výtvarné výchově zásadních změn v paradigmatech týkajících se konceptu tvořivého dítěte a způsobu iniciování a vedení výtvarného projevu dětí a mládeže. S rozmachem digitálních technologií a internetu dochází i nadále napříč Českou republikou k výrazným změnám. Tradiční heteronomní metody předávání znalostí a zkušeností z umění jsou postupně nahrazovány novějšími modernějšími postupy které podporují autonomii studenta. V této kapitole nabízím svůj pohled uměleckého pedagoga na probíhající trendy, které přetvářejí to jak děti vnímají přijímají a ztvárňují umění a přezkoumám deset domén uměleckého vzdělávání, abych upozornil na trendy probíhající v českém vzdělávacím systému včetně: dětského vyjadřování projektové metody smyslová a duchovní výchova vizuální komunikace zprostředkování muzejní pedagogiky arteterapie intermédia nová materialita participativní praktiky a komunita.
Návaznosti
MUNI/A/1454/2021, interní kód MU |
|