2022
Die sektoralen Einzelhandels- und Werbesteuern – die Besprechung der Urteile C-562/19 P (Kommission gegen Polen) und C-596/19 P (Kommission gegen Ungarn)
VINCZE, AttilaZákladní údaje
Originální název
Die sektoralen Einzelhandels- und Werbesteuern – die Besprechung der Urteile C-562/19 P (Kommission gegen Polen) und C-596/19 P (Kommission gegen Ungarn)
Název česky
Sektorové daně z maloobchodu a reklamy
Název anglicky
The sectoral retail and advertising taxes - scriutiny of the judgments C-562/19 P (Commission v Poland) and C-596/19 P (Commission v Hungary)
Autoři
VINCZE, Attila (348 Maďarsko, garant, domácí)
Vydání
Wien, Jahrbuch Beihilferecht 22, od s. 433-445, 13 s. Jahrbuch Beihilferecht 22, 2022
Nakladatel
Neuer Wissenschaftlicher Verlag - Verlag Österreich GmbH
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50501 Law
Stát vydavatele
Rakousko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14220/22:00125861
Organizační jednotka
Právnická fakulta
ISBN
978-3-7083-1407-5
Klíčová slova česky
státní podpory; daně; vnitřní trh; Maďarsko; Polsko
Klíčová slova anglicky
state subsidies; taxes; internal market; Hungary; Poland; crony capitalism
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 5. 2023 14:10, Mgr. Petra Georgala
V originále
Die illiberalen Regime Europas betreiben auch eine nationale, nach innen gerichtete Wirtschaftspolitik, die auf eine künstliche Begünstigung heimischer Unternehmen abzielt. Wesentlicher Teil dieser Politik sind die sektorale Steuer, wie die polnische Einzelhandels-/ oder die ungarische Werbesteuer. Diese wirken in bestimmten Branchen meist zulasten der ausländischen und zugunsten der inländischen Unternehmen, wobei sie definitionsgemäß keine Beihilfen sind. Auch wenn die Kommission das Referenzsystem im konkreten Fall nicht richtig bestimmte, zeigen die Urteile auch, dass die binnenmarktrechtliche Privilegierung der Steuermaßnahmen lange nicht aufrechtzuerhalten sind.
Česky
Evropské illiberální režimy rovněž provádějí národní, do sebe zahleděné hospodářské politiky, které se zaměřují na umělé zvýhodňování domácích společností. Důležitou součástí této politiky je sektorové zdanění, jako je polská maloobchodní daň nebo maďarská daň z reklamy. Ty obvykle působí v neprospěch zahraničních a ve prospěch domácích podniků v určitých odvětvích, ačkoli z definice se nejedná o podporu. I když Komise v konkrétním případě neurčila referenční systém správně, z rozsudků rovněž vyplývá, že privilegované zacházení s daňovými opatřeními v rámci práva vnitřního trhu nelze dlouhodobě zachovat.
Anglicky
Europe's illiberal regimes also pursue national, inward-looking economic policies aimed at artificially favouring domestic companies. An essential part of this policy is sectoral taxation, such as the Polish retail tax/ or the Hungarian advertising tax. These usually work to the detriment of foreign and to the benefit of domestic companies in certain sectors, although by definition they are not aid. Even if the Commission did not correctly determine the reference system in the specific case, the rulings also show that the privileged treatment of tax measures under internal market law cannot be maintained for a long time.