DĚDKOVÁ, Lenka, Hana MACHÁČKOVÁ a David ŠMAHEL. Information and Communication Technologies and Well-Being. In Dafna Lemish. The Routledge International Handbook of Children, Adolescents, and Media. 2nd ed. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022, s. 185-193. Routledge International Handbooks. ISBN 978-0-367-63335-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.4324/9781003118824-24.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Information and Communication Technologies and Well-Being
Autoři DĚDKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí), Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a David ŠMAHEL (203 Česká republika, domácí).
Vydání 2nd ed. London, The Routledge International Handbook of Children, Adolescents, and Media, od s. 185-193, 9 s. Routledge International Handbooks, 2022.
Nakladatel Routledge, Taylor & Francis Group
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50800 5.8 Media and communications
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/22:00129072
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
ISBN 978-0-367-63335-6
Doi http://dx.doi.org/10.4324/9781003118824-24
Klíčová slova anglicky ICT; internet; psychological well-being; social well-being; physical well-being; loneliness; sleep quality; depression; anxiety; mental health; methodology
Štítky rivok, topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 2. 2. 2023 10:36.
Anotace
This chapter focuses on the role of information and communication technologies (ICT) in children's and adolescents’ psychological, social, and physical well-being. Though we primarily focus on the impact on well-being, we put emphasis on the depiction of the complex relationships among ICT use, well-being, and other influential factors. This is illustrated in an introductory conceptual model of inter-relationships between children's and adolescents’ characteristics, types of ICT use, and the short- and long-term effects on well-being. Using several selected indicators for well-being, we explain the mechanisms of how ICT impacts well-being (and vice versa) and how the different well-being indicators can be situated within a research framework. We also comment on the methodological challenges of current and future research on ICT and well-being.
Návaznosti
GX19-27828X, projekt VaVNázev: Pohled do budoucnosti: Porozumění vlivu technologií na “well-being” adolescentů (Akronym: FUTURE)
Investor: Grantová agentura ČR, Modelling the future: Understanding the impact of technology on adolescent’s well-being
VytisknoutZobrazeno: 11. 10. 2024 23:48