C 2022

The place of religious and non-religious values and beliefs in identities of mothers of young children: Methodological approach and empirical evidence from the European comparative perspective

NURSE, Lyudmila, Kateřina SIDIROPULU JANKŮ, Jana OBROVSKÁ, Katarzyna GAJEK, Jérome MBIATONG et. al.

Základní údaje

Originální název

The place of religious and non-religious values and beliefs in identities of mothers of young children: Methodological approach and empirical evidence from the European comparative perspective

Autoři

NURSE, Lyudmila (826 Velká Británie a Severní Irsko), Kateřina SIDIROPULU JANKŮ (203 Česká republika), Jana OBROVSKÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Katarzyna GAJEK (616 Polsko) a Jérome MBIATONG (250 Francie)

Vydání

Abington, The Routledge International Handbook of the Place of Religion in Early Childhood Education and Care, od s. 194-212, 19 s. Routledge International Handbooks of Education, 2022

Nakladatel

Routledge

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/22:00125927

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-0-367-86225-1

Klíčová slova česky

náboženská přesvědčení a hodnoty; nenáboženské hodnoty; identity; matky; malé děti; předškolní vzdělávání a péče; kvalitativní výzkum; biografický přístup

Klíčová slova anglicky

religious beliefs and values; non-religious values; identities; mothers; young children; Early Childhood and Early Care; qualitative research; biographical approach

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2023 09:28, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

The objective of this chapter is to demonstrate the methodology of a qualitative study of religious beliefs and values as part of identities of mothers of young children. The place of mothers’ own worldviews and faith as part of their identities is crucial in understanding ways they develop and undergo changes and how their religious or non-religious identities influence developing children’s religious views and worldviews. Biographical narrative interviews of mothers of children of pre-school and primary school ages identify transformation of their religious and worldviews and evolving children’s views from a bottom-up perspective. We focus on the narratives of mothers with younger children (three to six years old). We describe the methodology and key aspects of implementation of a thematic comparative study with three target groups of mothers: native-born, immigrants and Roma minority in four European countries. The qualitative comparative study based on this methodology was part of a larger project and shared theoretical methodological framework of Bronfenbrenner’s bio-ecological model of human development. We describe conceptualization of the methodology of interviews; especially the semi-structured part concerns with mothers’ identities and provides an approach to the analysis of results from the qualitative comparative study.

Česky

Cílem této kapitoly je demonstrovat metodologii kvalitativního výzkumu náboženských přesvědčení a hodnot, které jsou součástí identit matek malých dětí. Role světonázorů a víry matek jakožto součásti jejich identity je zásadní pro pochopení způsobů, kterými se vyvíjejí a procházejí změnami, stejně jako i jak jejich náboženské či nenáboženské identity ovlivňují vývoj náboženských názorů a světonázorů dětí. Biografické narativní rozhovory matek dětí předškolního a základního školního věku identifikují proměnu jejich náboženského světonázoru a vyvíjející se názory dětí z emické perspektivy. Zaměřujeme se na vyprávění matek s mladšími dětmi (od tří do šesti let). Popisujeme metodologii a klíčové aspekty realizace tematické srovnávací studie se třemi cílovými skupinami matek: etno-majoritními ženami, imigrantkami a romskou menšinou ve čtyřech evropských zemích. Kvalitativní srovnávací studie založená na této metodologii byla součástí většího projektu a sdíleného teoretického metodologického rámce Bronfenbrennerova bioekologického modelu lidského rozvoje. Popisujeme konceptualizaci metodiky rozhovorů; zejména polostrukturované části, která se zabývá identitou matek a poskytuje přístup k analýze výsledků kvalitativní srovnávací studie.

Návaznosti

727069, interní kód MU
Název: ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society (Akronym: ISOTIS)
Investor: Evropská unie, ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)