SEDLÁČEK, Marek. Icon as a meaning-making device in classical music from the semiotic and recipient's points of view. In 29th EAS Conference “Music & Meaning”. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Icon as a meaning-making device in classical music from the semiotic and recipient's points of view
Autoři SEDLÁČEK, Marek.
Vydání 29th EAS Conference “Music & Meaning” 2022.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Srbsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky musical semiotics; icon; music education; classical music; music listener
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D., učo 1280. Změněno: 3. 6. 2022 11:08.
Anotace
In the paper, the author focuses on the classification of the musical icon as one of the important semantic starting points of classical music from the perspective of Peirce's general semiotics and musical semiotics, brings its critique in terms of its metacharacter changes into other types of signs (index, symbol). On the issue of the pragmatic relationship between the musical sign and the recipient as its user, he draws on the partial results of empirical musical sociological researches into the attitudes of Czech university students to classical and especially contemporary art music conducted by the author with research team of the Department of Music at the Masaryk University in Brno in 2012–2016.
Návaznosti
MUNI/A/1516/2021, interní kód MUNázev: Postoje učitelů hudební výchovy na ZŠ a SŠ ve Velké Británii a Nizozemsku k lidové hudbě (Akronym: PuHV ZSaSSvVBaNkLH)
Investor: Masarykova univerzita, Postoje učitelů hudební výchovy na ZŠ a SŠ ve Velké Británii a Nizozemsku k lidové hudbě
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 02:04