J 2022

The Predicators of Students Willingness to Communicate in Foreign Languages: State-of-the-Art Review

JELÍNKOVÁ, Jaroslava

Základní údaje

Originální název

The Predicators of Students Willingness to Communicate in Foreign Languages: State-of-the-Art Review

Název česky

Predikátory ochoty studentů komunikovat v cizích jazycích: přehledová studie

Autoři

JELÍNKOVÁ, Jaroslava (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

EduPort - Education Support, Ústí nad Labem, PdF UJEP v Ústí nad Labem, 2022, 2695-0936

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/22:00129084

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

ochota komunikovat; cizí jazyk; výuka; situační proměnné; osobnostní rysy

Klíčová slova anglicky

willingness to communicate; foreign language; teaching; situational variables; individual characteristics

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 2. 2023 09:27, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

The concept of willingness to communicate in a foreign language classroom describes the readiness to enter foreign language communication at a particular time with a specific person or persons using a foreign language influenced by situation-specific circumstances and individual variables. This state-of-the-art review deals with outcomes of eleven selected studies in the period 1999-2018 based on a computerized database search in the Web of Science database. The selected studies focus on the relationship between willingness to communicate and (a) context and (b) individual variables like foreign language anxiety and motivation. The review presents samples, instruments, and outcomes of each study. Based on the literature review it is possible to assume that the role of the student´s motivation plays a more significant role concerning willingness to communicate than foreign language anxiety. The article attempts to answer the question whether it is the fear of speaking a foreign language or motivation that is more significant for student´s willingness to communicate.

Česky

Pojem ochota komunikovat ve třídě popisuje připravenost studentů vstoupit do cizojazyčné komunikace v určitou dobu s konkrétní osobou v určitou situaci a ovlivněnou dalšími proměnnými. Tato přehledová studie se zabývá výsledky jedenácti vybraných studií v období 1999-2018, které byly vybrány na základě počítačového vyhledávání v databázi Web of Science a Scopus. Vybrané studie se zaměřují na vztah mezi ochotou studentů komunikovat a (a) kontextem a (b) jednotlivými proměnnými, jako je úzkost z cizího jazyka a motivace. Studie popisuje vzorky, nástroje a výsledky každé studie. Na základě této přehledové studie lze předpokládat, že motivace studenta hraje významnější roli, pokud jde o ochotu komunikovat, než úzkost z cizího jazyka. V článku se autorka pokouší odpovědět na otázku, zda strach z komunikace v cizím jazyce, významněji ovlivňuje ochotu studentů komunikovat než motivace studentů.

Návaznosti

GA20-05484S, projekt VaV
Název: Analýza determinantů sebehodnocení znalostí anglického jazyka a motivace k učení se anglickému jazyku u českých žáků nižšího sekundárního stupně
Investor: Grantová agentura ČR, Analýza determinantů sebehodnocení znalostí anglického jazyka a motivace k učení se anglickému jazyku u českých žáků nižšího sekundárního stupně