MALÝ, Tomáš. The Eighteenth-Century Coronations of Miraculous Images as a Stage of Power and Representation. In Lower Clergy and Local Religion in 16th–20th Century Europe (Budapest), 2. 6. 2022. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Eighteenth-Century Coronations of Miraculous Images as a Stage of Power and Representation
Name in Czech Korunovace divotvorných obrazů 18. století jako jeviště moci a reprezentace
Authors MALÝ, Tomáš.
Edition Lower Clergy and Local Religion in 16th–20th Century Europe (Budapest), 2. 6. 2022, 2022.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60101 History
Country of publisher Hungary
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Korunovace obrazů;18. století;nižší klérus;sociální reprezentace
Keywords in English Coronations of images;18th century;lower clergy;social representation
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Hana Ambrožová, učo 1759. Changed: 24/1/2024 13:33.
Abstract
Historians and art historians have so far interpreted early modern coronations of miraculous images both as expressions of the religious and artistic culture of Baroque and as demonstrations of the Catholic church and state power. As such, the coronations should have mirrored not only the power ambitions of Roman Catholicism, but also, for example, specific state-backed, Habsburg piety (Pietas austriaca) or power representations of magnates. Using several examples of the afore-mentioned coronations, I go behind these interpretations and think about the role of all participants within these events, especially of parish priests, members of religious orders and local brotherhoods. I consider their opportunities in respect of organization and representation in the individual phases of the rites and ceremonies.
Abstract (in Czech)
Historikové a historikové umění interpretovali raněnovověké korunovace divotvorných obrazů jako výraz náboženské a umělecké kultury baroka, popřípadě jako demonstraci katolické církve a moci státu. Jako takové pak měly korunovace odrážet nejenom mocenské ambice římského katolicismu, ale také například specifickou, státem podporovanou zbožnost (Pietas austriaca) nebo mocenské reprezentace šlechty. Na základě několika příkladů zmíněných korunovací promýšlím roli všech účastníků těchto událostí, především farářů, členů místních řeholních řádů a náboženských bratrstev. Uvažuji o jejich možnostech s ohledem na organizaci a reprezentaci v jednotlivých fázích rituálů a ceremonií.
PrintDisplayed: 6/6/2024 19:38