VIZVÁRY, Pavla. Copyright Literacy of Cultural Heritage Workers in the Czech Republic with a Focus on Librarians. Online. In Kurbanoğlu, Serap; Špiranec, Sonja; Ünal, Yurdagül; Boustany, Joumana; Kos, Denis. Information Literacy in a Post-Truth Era. Cham: Springer, 2022, s. 179-188. ISBN 978-3-030-99884-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-99885-1_16.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Copyright Literacy of Cultural Heritage Workers in the Czech Republic with a Focus on Librarians
Autoři VIZVÁRY, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Cham, Information Literacy in a Post-Truth Era, od s. 179-188, 10 s. 2022.
Nakladatel Springer
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50804 Library science
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00126014
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-3-030-99884-4
ISSN 1865-0929
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-99885-1_16
Klíčová slova anglicky Copyright literacy; Cultural heritage institutions; Czech Republic; Information literacy; Research
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Tomaňová, učo 445546. Změněno: 3. 4. 2023 15:04.
Anotace
Memory institutions try to balance authors’ rights and “public good” in making information accessible. Cultural heritage workers must have sufficient copyright literacy to deal with challenges growing from these conflicting interests. Todorova initiated international research describing copyright competencies and attitudes of cultural heritage workers. This study transfers it to the Czech Republic. We got 313 responses from all types of memory institutions. Respondents evaluated their copyright literacy rather positively (especially in a national context), but almost half of them had some knowledge shortcomings in copyright exceptions for cultural heritage institutions. They preferred web pages as information resources about copyright. 74.3% of respondents thought that institutional copyright policy was necessary, but only 22.4% of the institutions had a special worker assigned to deal with the copyright agenda. Most respondents felt that copyright literacy education was necessary both at the university level and further professional education.
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 20:17