2022
Subtest pro identifikaci logického myšlení
JABŮREK, Michal, Šárka PORTEŠOVÁ, Ondřej STRAKA, Petr PALÍŠEK, Zdeněk NOVÁK et. al.Základní údaje
Originální název
Subtest pro identifikaci logického myšlení
Název anglicky
Subtest for the identification of logical reasoning
Autoři
JABŮREK, Michal (203 Česká republika, domácí), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Ondřej STRAKA (203 Česká republika, domácí), Petr PALÍŠEK (203 Česká republika, domácí), Zdeněk NOVÁK (203 Česká republika, domácí), Jan KOTTMAN (203 Česká republika, domácí), Martin BÍZA (203 Česká republika, domácí) a Ondřej KOLÍN (203 Česká republika, domácí)
Vydání
2022
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Projekty výzkumu a vývoje
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/22:00129470
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
test; diagnostika; inteligence; hry; indukce; myšlení; nadání
Klíčová slova anglicky
test; assessment; intelligence; games; induction; reasoning; giftedness
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 4. 2023 12:42, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Subtest pro identifikaci logického myšlení tvoří součást diagnostického systému GIS - Invenio, zaměřenou na měření fluidní inteligence u dětí na ZŠ. Konkrétně je tento nástroj určen k měření indukce (induktivního usuzování) jakožto jednoho z aspektů logického myšlení. V rámci CHC teorie je indukce chápána jako schopnost objevit v pozadí sady různých podnětů skryté logické pravidlo, které určuje charakteristiku jednotlivých podnětů a/nebo jejich vzájemné uspořádání. Platnost takto vyvozeného pravidla přitom může být subjektem zpětně ověřována či testována. Subtest pro identifikaci logického myšlení (v rámci systému Invenio je tento nástroj také alternativně nazýván „Glyfy a tajemné písmo“) je počítačově administrovanou metodou, která využívá principu GBA (game-based assessment): pro zvýšení motivace a snížení testové úzkosti jsou úlohy prezentovány formou počítačové hry, včetně využití různých herních prvků (grafické ztvárnění prostředí, příběhové postavy atd.). Zde konkrétně je cílem hráče pomoci hlavní postavě – archeoložce Glyfy – rozluštit písmo staré neznámé civilizace. Jednotlivé symboly, prvky neznámého písma, jsou uspořádány v pevně daném pořadí (v řadách nebo maticích), a díky induktivnímu vyvození skrytého pravidla či pravidel může hráč doplnit chybějící nebo naopak vyloučit přebývající symbol. Díky počítačové formě administrace umožňuje subtest Glyfy hromadné on-line testování. Vyhodnocení výsledků probíhá prostřednictvím IRT modelu na základě norem získaných při standardizaci na několika stovkách dětí v rámci různých krajů ČR. Díky začlenění subtestu do systému Invenio mají uživatelé (rodiče, pedagogové, školní či poradenští psychologové) možnost porovnat informace o úrovni induktivního usuzování dítěte s údaji o úrovni jeho dalších důležitých kognitivních schopností.
Anglicky
The subtest for the identification of logical reasoning is part of the diagnostic system GIS – Invenio, which focuses on measuring fluid intelligence in primary school children. More specifically, the tool is designed for measuring induction (inductive reasoning) as one of the facets of logical reasoning. In the CHC framework, the induction is construed as the ability to discover in a set of different stimuli the underlying logical rule which determines the character of particular stimuli and/or their relative arrangement. The solver can subsequently appraise the validity of the rule that has been inferred this way. The subtest for the identification of logical reasoning (in the Invenio system the tool is also alternatively called “Glyfy and a mysterious script”) is a computer-administered method which makes use of the GBA paradigm: in order to increase motivation and lower test anxiety, the tasks are presented as a computer game, including the use of gamified features (graphical elaboration of the game environment, the presence of story characters etc.). In this particular game the player´s task is to help the main character – an archeologist named Glyfy – to decipher the script of an old, unknown civilization. Individual symbols, the components of the unknown script, are arranged in a fixed order (in lines or in matrices). By inferring the hidden rule(s), the player can add missing or, alternatively, exclude a surplus symbol. Given the computerized manner of administration, the test allows group on-line testing. The evaluation of the results is carried out by means of IRT model, based on the norms acquired during standardization with several hundred children in a number of regions in Czechia. Thanks to the incorporation of the subtest into the Invenio system, the users (parents, teachers, school psychologists) can compare the information on processing speed of the child with the data on his/her other important cognitive abilities.
Návaznosti
TL01000494, projekt VaV |
|