Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@misc{1863364, author = {Jabůrek, Michal and Portešová, Šárka and Straka, Ondřej and Palíšek, Petr and Novák, Zdeněk and Kottman, Jan and Bíza, Martin and Kolín, Ondřej}, keywords = {test; assessment; intelligence; games; induction; reasoning; giftedness}, language = {cze}, publisher = {Masarykova univerzita}, title = {Subtest pro identifikaci logického myšlení}, url = {https://www.invenio.muni.cz/prehled-her-glyfy-a-tajemne-pismo}, year = {2022} }
TY - JFULL ID - 1863364 AU - Jabůrek, Michal - Portešová, Šárka - Straka, Ondřej - Palíšek, Petr - Novák, Zdeněk - Kottman, Jan - Bíza, Martin - Kolín, Ondřej PY - 2022 TI - Subtest pro identifikaci logického myšlení PB - Masarykova univerzita KW - test KW - assessment KW - intelligence KW - games KW - induction KW - reasoning KW - giftedness UR - https://www.invenio.muni.cz/prehled-her-glyfy-a-tajemne-pismo N2 - Subtest pro identifikaci logického myšlení tvoří součást diagnostického systému GIS - Invenio, zaměřenou na měření fluidní inteligence u dětí na ZŠ. Konkrétně je tento nástroj určen k měření indukce (induktivního usuzování) jakožto jednoho z aspektů logického myšlení. V rámci CHC teorie je indukce chápána jako schopnost objevit v pozadí sady různých podnětů skryté logické pravidlo, které určuje charakteristiku jednotlivých podnětů a/nebo jejich vzájemné uspořádání. Platnost takto vyvozeného pravidla přitom může být subjektem zpětně ověřována či testována. Subtest pro identifikaci logického myšlení (v rámci systému Invenio je tento nástroj také alternativně nazýván „Glyfy a tajemné písmo“) je počítačově administrovanou metodou, která využívá principu GBA (game-based assessment): pro zvýšení motivace a snížení testové úzkosti jsou úlohy prezentovány formou počítačové hry, včetně využití různých herních prvků (grafické ztvárnění prostředí, příběhové postavy atd.). Zde konkrétně je cílem hráče pomoci hlavní postavě – archeoložce Glyfy – rozluštit písmo staré neznámé civilizace. Jednotlivé symboly, prvky neznámého písma, jsou uspořádány v pevně daném pořadí (v řadách nebo maticích), a díky induktivnímu vyvození skrytého pravidla či pravidel může hráč doplnit chybějící nebo naopak vyloučit přebývající symbol. Díky počítačové formě administrace umožňuje subtest Glyfy hromadné on-line testování. Vyhodnocení výsledků probíhá prostřednictvím IRT modelu na základě norem získaných při standardizaci na několika stovkách dětí v rámci různých krajů ČR. Díky začlenění subtestu do systému Invenio mají uživatelé (rodiče, pedagogové, školní či poradenští psychologové) možnost porovnat informace o úrovni induktivního usuzování dítěte s údaji o úrovni jeho dalších důležitých kognitivních schopností. ER -
JABŮREK, Michal, Šárka PORTEŠOVÁ, Ondřej STRAKA, Petr PALÍŠEK, Zdeněk NOVÁK, Jan KOTTMAN, Martin BÍZA a Ondřej KOLÍN. \textit{Subtest pro identifikaci logického myšlení}. Masarykova univerzita, 2022.
|