2022
Subtest pro identifikaci prostorových schopností
ČERNICKÝ, Ivan, Michal JABŮREK, Ondřej STRAKA, Šárka PORTEŠOVÁ, Petr PALÍŠEK et. al.Základní údaje
Originální název
Subtest pro identifikaci prostorových schopností
Název anglicky
Subtest for the identification of spatial abilities
Autoři
ČERNICKÝ, Ivan (203 Česká republika, domácí), Michal JABŮREK (203 Česká republika, domácí), Ondřej STRAKA (203 Česká republika, domácí), Šárka PORTEŠOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí), Petr PALÍŠEK (203 Česká republika, domácí), Zdeněk NOVÁK (203 Česká republika, domácí), Jan KOTTMAN (203 Česká republika, domácí), Martin BÍZA (203 Česká republika, domácí) a Ondřej KOLÍN (203 Česká republika, domácí)
Vydání
2022
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Projekty výzkumu a vývoje
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/22:00129472
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
test; diagnostika; inteligence; hry; prostorové schopnosti; vizualizace; nadání
Klíčová slova anglicky
test; assessment; intelligence; games; spatial abilities; visualization; giftedness
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 4. 2023 12:43, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Subtest pro identifikaci prostorových schopností tvoří součást diagnostického systému GIS – Invenio, a zaměřuje se cíleně na diagnostiku jedné ze složek prostorových schopností, konkrétně na úzkou schopnost vizualizace. Konceptuálně subtest vychází z CHC teorie, která termínem vizualizace rozumí schopnost představit si pozici jednotlivých objektů v rovině nebo v trojdimenzionálním prostoru, a provádět s těmito reprezentacemi určité mentální operace (např. přesun, rotace aj.). Subtest pro identifikaci prostorových schopností (v rámci systému Invenio je tento nástroj také alternativně označován jako „Lin a vesmírná navigace“) je počítačově administrovanou metodou, která využívá principu GBA: pro zvýšení motivace a snížení testové úzkosti jsou úlohy prezentovány formou počítačové hry, včetně využití různých herních prvků (grafické ztvárnění prostředí, příběhové postavy atd.). Zde konkrétně je cílem hráče pomoci hlavní postavě – astronomce Lin – rozpoznat záznam drah vesmírných těles, jejichž pohyb dítě opakovaně sleduje na malé obrazovce umístěné v horní části hracího prostředí. Postupně jsou prezentovány tři typy úloh: nejprve je vyžadována prostá identifikace dráhy jednoho či více těles. V komplexnějších úlohách hráč neidentifikuje dráhy všech těles, které na obrazovce sleduje, ale pouze některých (na základě barevného odlišení). Ve třetím typu úloh již hráči tělesa, jejichž dráhy mají identifikovat, přímo nevidí, ale mohou si jejich pozici nepřímo odvodit na základě způsobu, jakým cílové těleso osvětluji ostatní planety na obrazovce. Díky počítačové formě administrace umožňuje subtest Lin hromadné on-line testování. Vyhodnocení výsledků probíhá prostřednictvím IRT modelu na základě norem získaných při standardizaci na několika stovkách dětí v rámci různých krajů ČR. Díky začlenění subtestu do systému Invenio mají uživatelé (rodiče, pedagogové, psychologové) možnost porovnat informace o úrovni vizualizace s údaji o dalších kognitivních schopnostech dítěte.
Anglicky
The subtest for the identification of spatial abilities is part of the diagnostic system GIS – Invenio, and it focuses on measuring the ability of visualization. Conceptually, the subtest builds on CHC theory, which construes visualization as an ability to imagine the position of particular objects in plane or in 3D, and to carry out certain mental operations (e.g. translation, rotation) on these representations. The subtest for the identification of spatial abilities (in the Invenio system the tool is also alternatively called “Lin and space navigation”) is a computer-administered method which makes use of the GBA paradigm: the tasks are presented as a computer game, including the use of gamified features (graphical elaboration, the presence of story characters etc.). In this particular story the player´s aim is to help its main character – an astronomer named Lin – with recognizing the records of trajectories of various space bodies. The child can observe the motion of these bodies repeatedly on a small screen placed in the upper part of the gaming environment. Gradually, three types of tasks are presented: at first, mere identification of the path(s) of one or more bodies is required. Next, the players don´t identify the paths of all bodies they observe on the screen, but only of some of them (those bodies are distinguished by color). In the third type, the players no longer see the bodies, of which they are supposed to identify the appropriate path. However, they can infer their position from the manner those target bodies illuminate other planets. The subtest enables on-line group testing. The evaluation of the results is carried out by means of IRT model, based on the norms acquired during standardization with several hundred children in a number of regions in Czechia. Thanks to the incorporation of the subtest into the Invenio system, the users can compare the information on visualization with the data on other important cognitive abilities of the child.
Návaznosti
TL01000494, projekt VaV |
|