2022
Evolution of the ADHD concept and its relation to the hyperkinetic disorders : Narrative review
SKLEPNÍKOVÁ, Jana a Alena SLEZÁČKOVÁZákladní údaje
Originální název
Evolution of the ADHD concept and its relation to the hyperkinetic disorders : Narrative review
Název česky
Vývoj konceptu ADHD a jeho vztah k hyperkinetickým poruchám : Narativní přehledová studie
Autoři
SKLEPNÍKOVÁ, Jana (203 Česká republika, domácí) a Alena SLEZÁČKOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Československá psychologie, Praha, Psychologický ústav AV ČR, 2022, 0009-062X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50101 Psychology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.400
Kód RIV
RIV/00216224:14210/22:00126206
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000884834300001
Klíčová slova česky
ADHD; dospělost; vývoj konceptu; DSM; MKN
Klíčová slova anglicky
ADHD; adulthood; the evolution of the concept; DSM; ICD
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 2. 2023 18:10, Mgr. Pavla Martinková
V originále
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a unique disorder. It usually develops in early childhood and, in 50% of cases, continues to be a lifelong disorder, which poses significant challenges for researchers and clinicians. The new criteria set by the World Health Organization merged the category of Hyperkinetic Disorders and the ADHD category. This narrative review aims to explore and ease the adoption of the ADHD concept for clinicians and researchers who were used to working with Hyperkinetic Disorders by (1) analyzing the evolution of the ADHD concept from its establishment in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 3rd edition (DSM-III) until DSM-5; (2) comparing the contemporary concepts of ADHD in DSM-5 and Hyperkinetic Disorders in International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-10); and (3) describing some new challenges the ADHD concept will face in the future. The structure and the dimensions of the concept are explored, including some possible new core symptoms such as emotional dysregulation and mind wandering. Adult presentations of symptoms of hyperactivity, impulsivity, and inattention are presented. The recent challenges of the global pandemic of covid-19 are also addressed. In conclusion, the concept of ADHD has been dramatically improved since its establishment. However, the bio-psycho-social perspective needs to be better balanced in ADHD-related science.
Česky
Porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) je unikátní poruchou. Většinou se rozvine v raném dětství a v 50 % případů přerůstá v celoživotní poruchu, což přináší významné výzvy pro výzkumníky i odborníky v praxi. Nová kritéria vytvořená Světovou zdravotnickou organizací spojila kategorie hyperkinetických poruch a ADHD. Cílem této narativní přehledové studie bylo prozkoumat a usnadnit osvojení konceptu ADHD odborníky a výzkumníky, kteří byli zvyklí pracovat s hyperkinetickými poruchami. 1) Byla analyzována evoluce konceptu ADHD od jeho ustanovení ve 3. edici Diagnostického a statistického manuálu duševních poruch (DSM-III) až po DSM-5; 2) byly porovnány současné koncepty ADHD v DSM-5 a hyperkinetické poruchy v Mezinárodní statistické klasifikaci nemocí a přidružených zdravotních problémů (MKN-10); a 3) byly popsány některé nové výzvy, kterým může koncept ADHD čelit v budoucnosti. Prozkoumány byly dimenze a struktura konceptu včetně potenciálních nových symptomů, jako jsou například emocionální dysregulace a tzv. mind wandering. Představeny byly také dospělé prezentace symptomů hyperaktivity, impulzivity a nepozornosti. Autoři se dotkli také nedávných výzev spojených s globální pandemií covid-19. Závěrem lze konstatovat, že koncept ADHD se od svého vzniku významně zlepšil. Ve vědeckém výzkumu zabývajícím se ADHD by však měla být více zohledněna psycho-bio-sociální perspektiva.