ŠVAŘÍČEK, Roman a Nicol DOSTÁLOVÁ. How do the children with dyslexia read? : An eye-tracking pilot study. In The International Council on Education for Teaching (ICET), 64th World Assembly, 2022, Bath. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název How do the children with dyslexia read? : An eye-tracking pilot study
Autoři ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí) a Nicol DOSTÁLOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání The International Council on Education for Teaching (ICET), 64th World Assembly, 2022, Bath, 2022.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00129474
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky dyslexia
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D., učo 217393. Změněno: 19. 3. 2023 21:43.
Anotace
Dyslexia is a specific learning disorder manifested by reading difficulties such as errors in spelling and decoding words. A large amount of information is presented in the text form. It complicates reading, comprehension and consequently impedes the expansion of vocabulary and its development. It is crucial for children with dyslexia to have an intensive support in learning how to read. However, recent studies show (e.g., Washburn et al., 2011) that teachers have a lack in basic knowledge about teaching pupils with reading disabilities. The main aim of this paper is to present the results of a pilot study that focused on the eye movements of dyslexic readers during loud reading of a short text. Eye movements during reading were recorded using eye-tracking technology. The results of this study can help teachers better understand how children with reading disability work with the text and thus increase teachers' awareness and prepare them for the work with dyslexia children.
Návaznosti
TL05000177, projekt VaVNázev: Diagnostika dyslexie s využitím eye-trackingu a umělé inteligence (Akronym: DYSLEX)
Investor: Technologická agentura ČR, Diagnostika dyslexie s využitím eye-trackingu a umělé inteligence
VytisknoutZobrazeno: 3. 5. 2024 07:19