KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Kateřina LOJDOVÁ and Kateřina VLČKOVÁ. Pupil diversity in teacher preparation curriculum. Perspectives in Education. University of Pretoria, 2022, vol. 40, No 2, p. 175-188. ISSN 0258-2236. Available from: https://dx.doi.org/10.18820/2519593X/pie.v40.i2.13.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pupil diversity in teacher preparation curriculum
Authors KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Perspectives in Education, University of Pretoria, 2022, 0258-2236.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher South Africa
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Impact factor Impact factor: 0.597 in 2010
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00129118
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.18820/2519593X/pie.v40.i2.13
Keywords (in Czech) obsahová analýza; plánované kurikulum; žákovská diverzita; studenti učitelství
Keywords in English content analysis; planned curriculum; pupil diversity; student teachers
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 2/2/2023 12:24.
Abstract
This study focused on the concept of pupil diversity in the planned curriculum of teacher preparation programmes. The professional training of teachers influences the knowledge, skills and attitudes student teachers regarding diversity (Akiba, 2011); however, most research studies have utilised quantitative research focused on planned curriculum or learning outcomes. We chose a qualitative approach to uncover how pupil diversity is implemented within the planned curriculums of selected teacher education programmes. Based on a content analysis of syllabi and conceptual documents from teacher preparation programmes at a selected faculty of education, two conceptual approaches towards diversity within curriculums, one explicit and one implicit, are described. These concepts can be further interpreted in relation to the ideological, content and methodological dimensions of the curriculum.
Abstract (in Czech)
Tato studie se zaměřuje na pojetí žákovské diverzity v plánovaném kurikulu učitelské profesní přípravy. Profesní příprava učitelů ovlivňuje znalosti, dovednosti a postoje studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě (Akiba, 2011); většina výzkumných studií však využívá kvantitativní výzkum zaměřený na plánované kurikulum nebo výstupy z učení. Abychom odhalili, jak je diverzita žáků implementována v plánovaných osnovách vybraných programů vzdělávání učitelů, zvolili jsme kvalitativní přístup. Na základě obsahové analýzy sylabů a koncepčních dokumentů z programů přípravy učitelů na vybrané pedagogické fakultě jsou popsány dva koncepční přístupy k diverzitě v rámci kurikula, jeden explicitní a jeden implicitní. Tyto pojmy lze dále interpretovat ve vztahu k ideové, obsahové a metodologické dimenzi kurikula.
Links
GA19-06763S, research and development projectName: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Czech Science Foundation, Ethnography of Diversity in Pre-Service Teacher Education
PrintDisplayed: 18/5/2024 03:14