J 2022

Pupil diversity in teacher preparation curriculum

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana, Kateřina LOJDOVÁ a Kateřina VLČKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Pupil diversity in teacher preparation curriculum

Autoři

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Perspectives in Education, University of Pretoria, 2022, 0258-2236

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Jižní Afrika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.597 v roce 2010

Kód RIV

RIV/00216224:14410/22:00129118

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

obsahová analýza; plánované kurikulum; žákovská diverzita; studenti učitelství

Klíčová slova anglicky

content analysis; planned curriculum; pupil diversity; student teachers

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 2. 2023 12:24, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

This study focused on the concept of pupil diversity in the planned curriculum of teacher preparation programmes. The professional training of teachers influences the knowledge, skills and attitudes student teachers regarding diversity (Akiba, 2011); however, most research studies have utilised quantitative research focused on planned curriculum or learning outcomes. We chose a qualitative approach to uncover how pupil diversity is implemented within the planned curriculums of selected teacher education programmes. Based on a content analysis of syllabi and conceptual documents from teacher preparation programmes at a selected faculty of education, two conceptual approaches towards diversity within curriculums, one explicit and one implicit, are described. These concepts can be further interpreted in relation to the ideological, content and methodological dimensions of the curriculum.

Česky

Tato studie se zaměřuje na pojetí žákovské diverzity v plánovaném kurikulu učitelské profesní přípravy. Profesní příprava učitelů ovlivňuje znalosti, dovednosti a postoje studentů učitelství vztahující se k žákovské diverzitě (Akiba, 2011); většina výzkumných studií však využívá kvantitativní výzkum zaměřený na plánované kurikulum nebo výstupy z učení. Abychom odhalili, jak je diverzita žáků implementována v plánovaných osnovách vybraných programů vzdělávání učitelů, zvolili jsme kvalitativní přístup. Na základě obsahové analýzy sylabů a koncepčních dokumentů z programů přípravy učitelů na vybrané pedagogické fakultě jsou popsány dva koncepční přístupy k diverzitě v rámci kurikula, jeden explicitní a jeden implicitní. Tyto pojmy lze dále interpretovat ve vztahu k ideové, obsahové a metodologické dimenzi kurikula.

Návaznosti

GA19-06763S, projekt VaV
Název: Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Etnografie diverzity v pregraduální přípravě učitelů