2022
Aux portes de la Jérusalem Céleste. Le tympan sculpté de Conques
FOLETTI, Ivan a Cécile VOYERZákladní údaje
Originální název
Aux portes de la Jérusalem Céleste. Le tympan sculpté de Conques
Název česky
U bran Nebeského Jeruzaléma. Tesaný tympanon v Conques
Název anglicky
At the Gates of the Heavenly Jerusalem. The Sculpted Tympanum of Conques
Autoři
FOLETTI, Ivan a Cécile VOYER
Vydání
1. vyd. Brno, 2022
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Popularizační texty a aktivity
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky
Conques;opatství;tympanon;Poslední soud;středověký poutník
Klíčová slova anglicky
Conques;abbey church;tympanum;Last Judgement;medieval pilgrim
Štítky
Změněno: 28. 7. 2022 08:53, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
Česky
Jedná se o druhou brožuru ve francouzštině z krátké série určené širokému neakademickému publiku, tentokrát s více ilustracemi na základě fotografické kampaně na tympanonu realizované v rámci projektu. Představuje nejviditelnější umělecké dílo přístupné pohledu návštěvníka při příchodu před kostel opatství: bohatě zdobený a polychromovaný tympanon představující scénu Posledního soudu. Portál vytesaný na počátku 12. století patří pravděpodobně k prvním svého druhu na poutních cestách. Cílem brožury je představit široké veřejnosti, jak mohli středověcí poutníci vnímat tento neuvěřitelný umělecký objekt, jak chápali sochy a jejich námět a jaký vliv na ně mohlo mít toto liminální zobrazení. Činí tak tím, že vysvětluje, jak je komplexní poselství spásy umocněno sochařskými obrazy spolu s elegantní latinskou básní, která se táhne kolem nich a pod nimi a která si vypůjčuje nejrůznější témata a pojmy rozšířené v běžné i elitní kultuře 12. a 13. století.
Anglicky
This is the second booklet in French in the short series dedicated to a broad non-academic audience, this time with more illustrations based on the photographic campaign on the tympanum realized within the project. It presents the most visible artwork accessible to the visitor's gaze when arriving in front of the abbey church: the richly adorned and polychrome tympanum presenting the scene of the Last Judgement. Sculpted at the beginning of the 12th century, the portal is probably amongst the first of its type along the pilgrimage routes. The goal of the booklet is to present to a broad audience what perception the medieval pilgrims could have had of such an incredible artistic object, how they understood these sculptures and their theme, and what effect this liminal imagery could have had on them. It does so by explaining how a complex message of salvation is reinforced by sculpted images together with an elegant Latin poem which runs around and under them, borrowing from a variety of themes and concepts widespread both in the common and elite cultures of the 12th and 13th centuries.