B 2022

Thirty years of retail transformation in V4 countries

KUNC, Josef, František KRIŽAN, Markéta NOVOTNÁ, Kristína BILKOVÁ, Tamás SIKOS T. et. al.

Základní údaje

Originální název

Thirty years of retail transformation in V4 countries

Autoři

KUNC, Josef (203 Česká republika, garant, domácí), František KRIŽAN (703 Slovensko), Markéta NOVOTNÁ (203 Česká republika, domácí), Kristína BILKOVÁ (703 Slovensko), Tamás SIKOS T. (348 Maďarsko), Dariusz ILNICKI (616 Polsko) a Ryan WYETH (826 Velká Británie a Severní Irsko)

Vydání

First edition. Polsko, 200 s. 2022

Nakladatel

De Gruyter Poland Sp. z o.o.

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14560/22:00126349

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-83-67405-05-8

Klíčová slova anglicky

development; localization; network; retail unit; shopping behaviour; shopping centres; spatial distribution

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 3. 2023 12:24, Mgr. Pavlína Kurková

Anotace

V originále

The book presents a comprehensive view of the development and transformation of retail in Central Europe, specifically in the Czech Republic, Slovakia, Poland, and Hungary (so-called Visegrad Group countries, Visegrad Four or V4). These countries have long-term common historical ties and culture, the consequences of a socialist past and are still united by common economic and geopolitical interests. The text aims to present readers with a deeper insight into the retail environment of the V4 countries, which is linked to three decades of post-socialist transformation. This was and is associated with a fundamental change in the economic environment, localization strategies and spatial distribution creating a new network structure, with new catchment and commuting links associated with the development of large retail units, and with a fundamental change in shopping behavior and consumer preferences of the affected populations by restricting purposeful shopping only and moving to entertainment and leisure in shopping centres. The book also reflects current trends in the use of smart technologies in shopping and responds to the impact of the COVID-19 pandemic on today's retail.

Návaznosti

MUNI/A/1406/2021, interní kód MU
Název: Specifické faktory konkurenceschopného rozvoje na regionální a lokální úrovni (Akronym: SPEFAKOR)
Investor: Masarykova univerzita, Specifické faktory konkurenceschopného rozvoje na regionální a lokální úrovni

Přiložené soubory