1996
Dvě podoby barokního šlechtického sběratelství 17. století v Čechách - sbírky Otty Nostice ml. (1608-1665) a Františka Antonína Berky z Dubé (1649-1706)
SLAVÍČEK, LubomírZákladní údaje
Originální název
Dvě podoby barokního šlechtického sběratelství 17. století v Čechách - sbírky Otty Nostice ml. (1608-1665) a Františka Antonína Berky z Dubé (1649-1706)
Název anglicky
Two Types of Baroque Artistocratic Collecting in 17th Century Bohemia: Collections of Otto Nostice Jr. (1608-1665) and Count František Antonín Berka of Dubá (1649-1706)
Autoři
Vydání
České Budějovice, Opera historica, s. 483-513, Editio Universitatis Bohemiae Meridionalis, 1996
Nakladatel
Jihočeská univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-7040-188-5
Klíčová slova anglicky
Art Collecting; Art Patronage; Baroque Bohemia; Otto Nostitz the Younger; Franz Anton Berka of Duba
Změněno: 27. 2. 2010 18:20, prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.
V originále
Studie se zabývá dvěma typy sběratelských aktivit rodiny Nosticů (zejména Otty Nostice ml.) a jejich příbuzného, hraběte Františka Antonína Berky z Dubé. Na těchto příkladech jsou představeny dva typy sběratelských konceptů, které se v raném novověku uplatnily mezi aristokratickými sběrateli. Bohatá knihovna Otty Nostice s malou sbírkou artificialií a mirabilií vycházela spíše z tradice pozdně manýristických kunstkomor, mimořádná obrazová sbírka hraběte Františka Antonína Berky z Dubé představuje výraznou ukázku nových sběratelských postojů, které ve střední Evropě uplatňoval mj. arcivévoda Leopold Vilém nebo kníže Karel Eusebisus z Liechtensteina.
Anglicky
The paper brings the examples of the collecting activities of the Nostitz family (especially Otto Nostitz Jr.) and their relative, Count František Antonín Berka of Dubá. On their examples the two poles were shown between which the aristocratic collecting of the early modern era in Central Europe oscillated. The extensive library of Otto Nostitz with quite a small collection of artificialia and mirabilia was still based on concept of encyclopedic Kunst- und Wunderkammern of mannerism. The exceptional picture cabinet of Count Berka is a specimen of the new collectors attitudes, which in Central Europe had been introduced by the Archduke Leopold or Prince Karl Eusebius of Liechtenstein.