C 1996

Dvě podoby barokního šlechtického sběratelství 17. století v Čechách - sbírky Otty Nostice ml. (1608-1665) a Františka Antonína Berky z Dubé (1649-1706)

SLAVÍČEK, Lubomír

Základní údaje

Originální název

Dvě podoby barokního šlechtického sběratelství 17. století v Čechách - sbírky Otty Nostice ml. (1608-1665) a Františka Antonína Berky z Dubé (1649-1706)

Název anglicky

Two Types of Baroque Artistocratic Collecting in 17th Century Bohemia: Collections of Otto Nostice Jr. (1608-1665) and Count František Antonín Berka of Dubá (1649-1706)

Vydání

České Budějovice, Opera historica, s. 483-513, Editio Universitatis Bohemiae Meridionalis, 1996

Nakladatel

Jihočeská univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

80-7040-188-5

Klíčová slova anglicky

Art Collecting; Art Patronage; Baroque Bohemia; Otto Nostitz the Younger; Franz Anton Berka of Duba
Změněno: 27. 2. 2010 18:20, prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.

Anotace

V originále

Studie se zabývá dvěma typy sběratelských aktivit rodiny Nosticů (zejména Otty Nostice ml.) a jejich příbuzného, hraběte Františka Antonína Berky z Dubé. Na těchto příkladech jsou představeny dva typy sběratelských konceptů, které se v raném novověku uplatnily mezi aristokratickými sběrateli. Bohatá knihovna Otty Nostice s malou sbírkou artificialií a mirabilií vycházela spíše z tradice pozdně manýristických kunstkomor, mimořádná obrazová sbírka hraběte Františka Antonína Berky z Dubé představuje výraznou ukázku nových sběratelských postojů, které ve střední Evropě uplatňoval mj. arcivévoda Leopold Vilém nebo kníže Karel Eusebisus z Liechtensteina.

Anglicky

The paper brings the examples of the collecting activities of the Nostitz family (especially Otto Nostitz Jr.) and their relative, Count František Antonín Berka of Dubá. On their examples the two poles were shown between which the aristocratic collecting of the early modern era in Central Europe oscillated. The extensive library of Otto Nostitz with quite a small collection of artificialia and mirabilia was still based on concept of encyclopedic Kunst- und Wunderkammern of mannerism. The exceptional picture cabinet of Count Berka is a specimen of the new collectors attitudes, which in Central Europe had been introduced by the Archduke Leopold or Prince Karl Eusebius of Liechtenstein.