k 2022

Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji : Vizuální rekonstrukce chrámu Džokhang ve Lhase

BĚLKA, Luboš

Základní údaje

Originální název

Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji : Vizuální rekonstrukce chrámu Džokhang ve Lhase

Název anglicky

Vaniš's and Palát's photographs of Barzhi's great Maitreya : Visual reconstruction of the Jokhang Temple in Lhasa

Autoři

Vydání

Sympozium Tichá pošta mezi Bohemií a Buddhou, 31. 3. 2022, Národní galerie Praha a Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60304 Religious studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Josef Vaniš; Augustin Palát; fotografie; socha Baržiho velkého Maitréji; vizuální rekonstrukce; Džokhang; Lhasa; tibetský buddhismus

Klíčová slova anglicky

Josef Vaniš; Augustin Palát; photograph; statue of the Barzhi's great Maitreya; visual reconstruction; Jokhang Temple; Lhasa; Tibetan Buddhism

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 2. 2023 18:40, Mgr. Ivona Vrzalová

Anotace

V originále

Příspěvek pojednává o gigantické soše budoucího Buddhy Maitréji, nazývané Baržiho Čhampa, která se nacházela v hlavní dvoraně chrámu Džokhang ve Lhase. Tato zhruba osmimetrová měděná pozlacená socha byla v roce 1966 maoistickými rudými gardisty a gardistkami zničena a dnes na jejím místě stojí replika, či spíše imitace původní sochy. Přestože šlo o největší sochu v Džokhangu, není známo příliš mnoho fotografií před jejím zánikem, zatím jich bylo publikováno okolo desítky, přičemž od českých, respektive československých autorů pochází zhruba třetina. První, kdo z našinců sochu vyfotografoval a publikoval, byl v prosinci 1954 Josef Vaniš a poslední byl v září 1956 Augustin Palát a právě jejich fotografie sehrály kardinální roli ve zjištění, že se socha v průběhu času proměňovala – pohybovala rukou. Tuto záhadu změny gesta ruky (sansktsky mudra) v polovině padesátých let se příspěvek pokusí rozlousknout.

Anglicky

This paper discusses the gigantic statue of the future Buddha Maitreya, called Barzhi's Champa, which was located in the main hall of the Jokhang Temple in Lhasa. This roughly eight-metre-high gilded copper statue was destroyed by Maoist Red Guards in 1966 and today a replica, or rather an imitation of the original statue, stands in its place. Although it was the largest statue in Jokhang, not many photographs are known of it before its demise; about a dozen have been published so far, with about a third by Czech or Czechoslovak authors. The first Czech photographer to photograph and publish the statue was Josef Vaniš in December 1954, and the last was Augustin Palát in September 1956, and it was their photographs that played a cardinal role in establishing that the statue was changing over time - moving its hands. The paper will try to unravel this mystery of the change of hand gesture (mudra in Sanskrit) in the mid-1950s.

Návaznosti

MUNI/A/1377/2021, interní kód MU
Název: Víra a tradice po rozpadu jistot modernity: K antropologii a historiografii po postkolonialismu a postmoderně (Akronym: VITRAROM)
Investor: Masarykova univerzita, Víra a tradice po rozpadu jistot modernity: K antropologii a historiografii po postkolonialismu a postmoderně