BĚLKA, Luboš. Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji : Vizuální rekonstrukce chrámu Džokhang ve Lhase (Vaniš's and Palát's photographs of Barzhi's great Maitreya : Visual reconstruction of the Jokhang Temple in Lhasa). In Sympozium Tichá pošta mezi Bohemií a Buddhou, 31. 3. 2022, Národní galerie Praha a Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vanišova a Palátova fotografie Baržiho velkého Maitréji : Vizuální rekonstrukce chrámu Džokhang ve Lhase
Name (in English) Vaniš's and Palát's photographs of Barzhi's great Maitreya : Visual reconstruction of the Jokhang Temple in Lhasa
Authors BĚLKA, Luboš.
Edition Sympozium Tichá pošta mezi Bohemií a Buddhou, 31. 3. 2022, Národní galerie Praha a Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, 2022.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60304 Religious studies
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) Josef Vaniš; Augustin Palát; fotografie; socha Baržiho velkého Maitréji; vizuální rekonstrukce; Džokhang; Lhasa; tibetský buddhismus
Keywords in English Josef Vaniš; Augustin Palát; photograph; statue of the Barzhi's great Maitreya; visual reconstruction; Jokhang Temple; Lhasa; Tibetan Buddhism
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Ivona Vrzalová, učo 361753. Changed: 7/2/2023 18:40.
Abstract
Příspěvek pojednává o gigantické soše budoucího Buddhy Maitréji, nazývané Baržiho Čhampa, která se nacházela v hlavní dvoraně chrámu Džokhang ve Lhase. Tato zhruba osmimetrová měděná pozlacená socha byla v roce 1966 maoistickými rudými gardisty a gardistkami zničena a dnes na jejím místě stojí replika, či spíše imitace původní sochy. Přestože šlo o největší sochu v Džokhangu, není známo příliš mnoho fotografií před jejím zánikem, zatím jich bylo publikováno okolo desítky, přičemž od českých, respektive československých autorů pochází zhruba třetina. První, kdo z našinců sochu vyfotografoval a publikoval, byl v prosinci 1954 Josef Vaniš a poslední byl v září 1956 Augustin Palát a právě jejich fotografie sehrály kardinální roli ve zjištění, že se socha v průběhu času proměňovala – pohybovala rukou. Tuto záhadu změny gesta ruky (sansktsky mudra) v polovině padesátých let se příspěvek pokusí rozlousknout.
Abstract (in English)
This paper discusses the gigantic statue of the future Buddha Maitreya, called Barzhi's Champa, which was located in the main hall of the Jokhang Temple in Lhasa. This roughly eight-metre-high gilded copper statue was destroyed by Maoist Red Guards in 1966 and today a replica, or rather an imitation of the original statue, stands in its place. Although it was the largest statue in Jokhang, not many photographs are known of it before its demise; about a dozen have been published so far, with about a third by Czech or Czechoslovak authors. The first Czech photographer to photograph and publish the statue was Josef Vaniš in December 1954, and the last was Augustin Palát in September 1956, and it was their photographs that played a cardinal role in establishing that the statue was changing over time - moving its hands. The paper will try to unravel this mystery of the change of hand gesture (mudra in Sanskrit) in the mid-1950s.
Links
MUNI/A/1377/2021, interní kód MUName: Víra a tradice po rozpadu jistot modernity: K antropologii a historiografii po postkolonialismu a postmoderně (Acronym: VITRAROM)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 1/9/2024 08:29