C 2021

The Opera Utopianism of Alois Hába

SPURNÝ, Lubomír a Vlasta REITTEREROVÁ

Základní údaje

Originální název

The Opera Utopianism of Alois Hába

Autoři

SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí) a Vlasta REITTEREROVÁ (40 Rakousko)

Vydání

Vienna, New Path in Opera : Martinů–Burian–Hába–Schulhoff–Ullmann, od s. 91-126, 36 s. 2021

Nakladatel

Hollitzer Verlag

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00126471

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-99094-008-2

Klíčová slova anglicky

Czech Music; inter-war music; quarter-tone music; opera; Alois Hába

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2023 15:46, Mgr. et Mgr. Lucie Racyn

Anotace

V originále

This “Essays” is one of the chapters of the book “New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába— Schulhoff—Ullmann”. Hába authored three operas, each different from one another in terms of the themes and the musical techniques, nevertheless with a connection between them. They present the results of an attempt at something completely new through the use of various tonal systems. His Matka (Mother, 1929) is a quarter-tone opera; Nová země (The New Country, 1936) semi-tone; and Přijď království Tvé (Thy Kingdom Come, 1942), sixth-tone. Hába was the first in the world who dared to make use of a micro- tonal system in the genre of opera. In Nová země, he created the first Czech opera on an explicitly political theme, which was provided to him by the novel of a con- temporary Soviet author. His Přijď království Tvé is, along with Ullmann’s opera Der Sturz des Antichrist (The Fall of the Antichrist), a unique attempt at the time to make extensive artistic use of the postulates of anthroposophic teachings in the form of opera. It was only finally staged more than twenty years after Der Sturz des Antichrist and is the only evening-long opera in the sixth-tone system.

Česky

Tato studie je jednou z kapitol knihy New Paths in Opera: Martinů—Burian—Hába— Schulhoff—Ullmann. Alois Hába je autorem tří oper, které se od sebe liší nejen tématem, ale i hudebními postupy. Každá z prezentuje rovněž odlišné tonální systémy: Matka (1929) je čtvrttónová opera; Nová země (1936) je zkomponována v tradičním systému a Přijď království Tvé (1942) v systému šestinotónovém. Hába byl prvním skladatelem, který se odvážil použít mikrotonální systém v žánru opery. V Nové zemi vytvořil první českou operu na vysloveně politické téma, které mu poskytl román současného sovětského autora. Přijď království Tvé je spolu s operou Viktora Ullmanna Der Sturz des Antichrist (Pád Antikrista, 1935)je ve své době ojedinělým pokusem o rozsáhlé umělecké využití postulátů antroposofického učení.