J 2022

“Okay, so, moving on to question two” : Achieving transitions from one item to another in paired EFL speaking tasks

TŮMA, František

Základní údaje

Originální název

“Okay, so, moving on to question two” : Achieving transitions from one item to another in paired EFL speaking tasks

Autoři

TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Slovo a slovesnost, Ústav pro jazyk český Akademie věd ČR, 2022, 0037-7031

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.100

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00129138

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000891530000001

Klíčová slova anglicky

transitions; closings; lists; gaze shifts; multimodality; conversation analysis

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 2. 2023 09:13, Mgr. Kateřina Rajsová

Anotace

V originále

This multimodal conversation analytic study explores how participants transition from one item to another in paired speaking tasks based on lists. These transitions are crucial for achieving progress in the task. Based on video recordings from English as a foreign language (EFL) classes, the analysis shows that the way participants achieve transitions depends on the embodied participation framework. Within a co-operative participation framework, participants transitioned to the next item using sequences of (1) closings, (2) verbal expressions of transition, and (3) new item initiations. It is shown that the list of items plays a crucial role as participants start gazing at it already during the closings, thus flagging the relevance of an upcoming transition. In such cases, verbal expressions of transitions were not always present. Less commonly, participants remained focused on the lists, produced minimal responses and moved on to new items after question-answer sequences. The study sheds light on how transitions are achieved in institutional settings where participants’ roles are symmetric and where the talk is based on lists, which, in turn, serve as resources to maintain the progressivity of the interactional project.

Návaznosti

GA18-02363S, projekt VaV
Název: Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
Investor: Grantová agentura ČR, Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole

Přiložené soubory