Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2214517, author = {Zoubková, Zuzana}, article_location = {Brno}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.5817/BL2022-1-4}, keywords = {Philip Pullman; His Dark Materials; fantastic literature; mimetic literature; fiction; poetic faith; theory of mind; mentalization; empathy; mirror neurons; belief; cognition; cognitive competencies; ethics; guilt}, language = {cze}, issn = {1213-2144}, journal = {Bohemica Litteraria}, title = {Evangelium podle Pullmana : vliv fantastické literatury na rozvoj empatie a mentalizace}, url = {https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/145177/1_BohemicaLitteraria_25-2022-1_6.pdf?sequence=1}, volume = {25}, year = {2022} }
TY - JOUR ID - 2214517 AU - Zoubková, Zuzana PY - 2022 TI - Evangelium podle Pullmana : vliv fantastické literatury na rozvoj empatie a mentalizace JF - Bohemica Litteraria VL - 25 IS - 1 SP - 55-75 EP - 55-75 PB - Masaryk University Press SN - 12132144 KW - Philip Pullman KW - His Dark Materials KW - fantastic literature KW - mimetic literature KW - fiction KW - poetic faith KW - theory of mind KW - mentalization KW - empathy KW - mirror neurons KW - belief KW - cognition KW - cognitive competencies KW - ethics KW - guilt UR - https://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/145177/1_BohemicaLitteraria_25-2022-1_6.pdf?sequence=1 N2 - Předkládaná studie vychází z poznatků současné kognitivní vědy a zabývá se otázkou, jakým způsobem četba literární fikce ovlivňuje kognitivní a afektivní schopnosti a dovednosti čtenáře, zejména jeho schopnost empatie a mentalizace. Navazuje na teze Marka Oziewicze a Marii Nikolajevy, které nejsou v českém prostředí příliš rozšířené, totiž že fantastická literatura je v tomto ohledu více kognitivně stimulující než literatura mimetická, neboť interpretace fantastických fikčních světů vede k náročnějším myšlenkovým experimentům. Teze obou badatelů jsou demonstrovány na románové trilogii britského spisovatele Philipa Pullmana Jeho temné esence (1995–2005), jejíž interpretace vyžaduje značné kognitivní úsilí. Čtenář se v ní totiž seznamuje s fantastickým fikčním světem, kde abstraktní pojmy jako duše, víra či vědění nabývají konkrétních podob. Výsledky analýzy Pullmanovy trilogie podporují jednak obecná tvrzení kognitivní literární vědy, tedy že četba literární fikce rozvíjí teorii mysli, jednak že fantastika může být v tomto ohledu přínosnější ER -
ZOUBKOVÁ, Zuzana. Evangelium podle Pullmana : vliv fantastické literatury na rozvoj empatie a mentalizace. \textit{Bohemica Litteraria}. Brno: Masaryk University Press, 2022, roč.~25, č.~1, s.~55-75. ISSN~1213-2144. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/BL2022-1-4.
|