ZOUBKOVÁ, Zuzana. Evangelium podle Pullmana : vliv fantastické literatury na rozvoj empatie a mentalizace. Bohemica Litteraria. Brno: Masaryk University Press, 2022, roč. 25, č. 1, s. 55-75. ISSN 1213-2144. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/BL2022-1-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Evangelium podle Pullmana : vliv fantastické literatury na rozvoj empatie a mentalizace
Název anglicky Gospel according to Pullman : the influence of fantastic literature on the development of empathy and mentalization
Autoři ZOUBKOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Bohemica Litteraria, Brno, Masaryk University Press, 2022, 1213-2144.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00126560
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/BL2022-1-4
Klíčová slova česky Philip Pullman; Jeho temné esence; fantastická literatura; mimetická literatura; fikce; poetická víra; teorie mysli; mentalizace; empatie; zrcadlové neurony; víra; poznání; kognitivní kompetence; etika; vina
Klíčová slova anglicky Philip Pullman; His Dark Materials; fantastic literature; mimetic literature; fiction; poetic faith; theory of mind; mentalization; empathy; mirror neurons; belief; cognition; cognitive competencies; ethics; guilt
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Bc. Alena Kmochová, učo 94097. Změněno: 24. 2. 2023 13:41.
Anotace
Předkládaná studie vychází z poznatků současné kognitivní vědy a zabývá se otázkou, jakým způsobem četba literární fikce ovlivňuje kognitivní a afektivní schopnosti a dovednosti čtenáře, zejména jeho schopnost empatie a mentalizace. Navazuje na teze Marka Oziewicze a Marii Nikolajevy, které nejsou v českém prostředí příliš rozšířené, totiž že fantastická literatura je v tomto ohledu více kognitivně stimulující než literatura mimetická, neboť interpretace fantastických fikčních světů vede k náročnějším myšlenkovým experimentům. Teze obou badatelů jsou demonstrovány na románové trilogii britského spisovatele Philipa Pullmana Jeho temné esence (1995–2005), jejíž interpretace vyžaduje značné kognitivní úsilí. Čtenář se v ní totiž seznamuje s fantastickým fikčním světem, kde abstraktní pojmy jako duše, víra či vědění nabývají konkrétních podob. Výsledky analýzy Pullmanovy trilogie podporují jednak obecná tvrzení kognitivní literární vědy, tedy že četba literární fikce rozvíjí teorii mysli, jednak že fantastika může být v tomto ohledu přínosnější
Anotace anglicky
The aim of this paper is to find out how reading of literary fiction affects the reader's cognitive and affective abilities, especially their ability to empathize and mentalize. It is based on the findings of contemporary cognitive science and follows the ideas of Marek Oziewicz and Maria Nikolajeva, who are not well-known in the Czech environment. They claim that fantastic literature is more cognitively-stimulating than mimetic literature, as interpretation of fictional worlds leads to more demanding mental experiments. A novel trilogy His Dark Materials (1995–2005) by British writer Philip Pullman is used to demonstrate the theses of both researchers. Its interpretation places high demands on the reader and requires considerable cognitive effort. The reader gets acquainted with a fantastic fictional world where abstract concepts such as soul, faith or knowledge are materialized into concrete forms. Results of the analysis of the trilogy support general claims of cognitive literary science that reading of literary fiction advances the theory of mind, and that fantasy can be even more beneficial in that regard.
Návaznosti
MUNI/A/1386/2021, interní kód MUNázev: Literatura a kultura v intermediálních a interkulturních souvislostech (Akronym: LKIIS)
Investor: Masarykova univerzita, Literatura a kultura v intermediálních a interkulturních souvislostech
VytisknoutZobrazeno: 1. 8. 2024 01:21