k 2022

Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech

NAJVAROVÁ, Veronika a Zora SYSLOVÁ

Základní údaje

Originální název

Proměna výzkumu předškolního vzdělávání v posledních 20 letech

Název anglicky

The transformation of preschool education research in the last 20 years

Vydání

Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

předškolní vzdělávání; přehledová studie; pedagogický výzkum

Klíčová slova anglicky

pre-primary education; review paper; educational research
Změněno: 1. 9. 2022 08:25, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

Prezentace přinesla přehled témat a empirických poznatků z výzkumů provedených v oblasti předškolního vzdělávání v České republice v letech 2000–2020. Vycházela z přehledových studií výzkumů předškolního vzdělávání prezentovaných v časopisech Pedagogická orinetace (2012) a Pedagogika (2021). Studie vychází z analýzy výzkumných statí, které byly ve sledovaném období publikovány v odborných časopisech a relevantních sbornících. Prezentace hledala odpovědi na otázky: (1) Jaká témata a cíle byly ve výzkumech řešeny? (2) Jaké metody byly využívány a na jakých souborech byly studie realizovány? (3) Jaká podstatná zjištění a závěry z těchto studií vyplynuly? Na základě analýzy těchto studií dospěly autorky ke zjištěním, že během sledovaného období byl přesunut publikační důraz do odborných časopisů, nicméně nedošlo k výrazné změně v oblasti zpracovávaných témat. V oblasti metodologie provedených výzkumů je možné sledovat posun ke kvalitativní až smíšené metodologii.

Anglicky

The presentation provided an overview of topics and empirical findings from research conducted in the field of preschool education in the Czech Republic in the years 2000–2020. It was based on overview studies of preschool education research presented in the journals Pedagogická orinetace (2012) and Pedagogika (2021). The study is based on the analysis of research articles that were published in professional journals and relevant collections during the monitored period. The presentation sought answers to the following questions: (1) What topics and goals were addressed in the research? (2) What methods were used and on what files were the studies carried out? (3) What significant findings and conclusions emerged from these studies? Based on the analysis of these studies, the authors came to the conclusion that, during the observed period, the publication emphasis was shifted to professional journals, however, there was no significant change in the area of topics covered. In the field of research methodology, it is possible to observe a shift towards qualitative to mixed methodology.