2022
Školní vzdělávací program jako prostředek sdíleného porozumění vzdělávání dětí
SYSLOVÁ, Zora a Hana SCHENKOVÁZákladní údaje
Originální název
Školní vzdělávací program jako prostředek sdíleného porozumění vzdělávání dětí
Název anglicky
The school curriculum as a means of shared understanding of children's education
Autoři
SYSLOVÁ, Zora a Hana SCHENKOVÁ
Vydání
Praha, 2022
Nakladatel
Česká školní inspekce
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Přehledové a vzdělávací texty
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Školní vzdělávací program; autoevaluace mateřské školy; sdílení zkušeností; inovace.
Klíčová slova anglicky
School education program; kindergarten self-evaluation; sharing experiences; innovation.
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2023 15:42, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Studie představuje školní vzdělávací program mateřské školy, který je vystavěn na myšlence společného vzdělávání. Příklad inspirativní praxe se soustřeďuje na sdílené porozumění školnímu vzdělávacímu programu a společné úsilí hlavních aktérů vzdělávání (učitelek a rodičů) upravovat školní vzdělávací program v souladu s diagnostickými a evaluačními zjištěními a aktuální situací. Zachycuje několikaletý vývoj školního vzdělávacího programu směřující ke zkvalitňování předškolního vzdělávání ve sledované mateřské škole. Odkrývá schopnost ředitelky mateřské školy podporovat sdílení zkušeností mezi učitelkami, zapojovat rodiče do vzdělávání svých dětí a vytvářet tak týmové prostředí a tzv. učící se organizaci. Přílohy obsahují ukázky hodnoticích formulářů a školního vzdělávacího programu, které by mohly pomoci s porozuměním cyklického procesu plánování a vyhodnocování, tedy souvislosti mezi autoevaluací školy a inovací školního vzdělávacího programu.
Anglicky
The study presents the educational program of the kindergarten, which is built on the idea of joint education. An example of inspiring practice focuses on a shared understanding of the school curriculum and the joint efforts of the main actors of education (teachers and parents) to modify the school curriculum in accordance with diagnostic and evaluation findings and the current situation. It captures several years of development of the school's educational program aimed at improving the quality of preschool education in the monitored kindergarten. It reveals the ability of the kindergarten principal to support the sharing of experience between teachers, to involve parents in the education of their children and thus to create a team environment and a so-called learning organization. The appendices contain examples of evaluation forms and the school curriculum, which could help with the understanding of the cyclical process of planning and evaluation, i.e. the connection between school self-evaluation and innovation of the school curriculum.