e 2022

Školní vzdělávací program jako prostředek sdíleného porozumění vzdělávání dětí

SYSLOVÁ, Zora a Hana SCHENKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Školní vzdělávací program jako prostředek sdíleného porozumění vzdělávání dětí

Název anglicky

The school curriculum as a means of shared understanding of children's education

Autoři

SYSLOVÁ, Zora a Hana SCHENKOVÁ

Vydání

Praha, 2022

Nakladatel

Česká školní inspekce

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Přehledové a vzdělávací texty

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Školní vzdělávací program; autoevaluace mateřské školy; sdílení zkušeností; inovace.

Klíčová slova anglicky

School education program; kindergarten self-evaluation; sharing experiences; innovation.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2023 15:42, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie představuje školní vzdělávací program mateřské školy, který je vystavěn na myšlence společného vzdělávání. Příklad inspirativní praxe se soustřeďuje na sdílené porozumění školnímu vzdělávacímu programu a společné úsilí hlavních aktérů vzdělávání (učitelek a rodičů) upravovat školní vzdělávací program v souladu s diagnostickými a evaluačními zjištěními a aktuální situací. Zachycuje několikaletý vývoj školního vzdělávacího programu směřující ke zkvalitňování předškolního vzdělávání ve sledované mateřské škole. Odkrývá schopnost ředitelky mateřské školy podporovat sdílení zkušeností mezi učitelkami, zapojovat rodiče do vzdělávání svých dětí a vytvářet tak týmové prostředí a tzv. učící se organizaci. Přílohy obsahují ukázky hodnoticích formulářů a školního vzdělávacího programu, které by mohly pomoci s porozuměním cyklického procesu plánování a vyhodnocování, tedy souvislosti mezi autoevaluací školy a inovací školního vzdělávacího programu.

Anglicky

The study presents the educational program of the kindergarten, which is built on the idea of joint education. An example of inspiring practice focuses on a shared understanding of the school curriculum and the joint efforts of the main actors of education (teachers and parents) to modify the school curriculum in accordance with diagnostic and evaluation findings and the current situation. It captures several years of development of the school's educational program aimed at improving the quality of preschool education in the monitored kindergarten. It reveals the ability of the kindergarten principal to support the sharing of experience between teachers, to involve parents in the education of their children and thus to create a team environment and a so-called learning organization. The appendices contain examples of evaluation forms and the school curriculum, which could help with the understanding of the cyclical process of planning and evaluation, i.e. the connection between school self-evaluation and innovation of the school curriculum.