2022
Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula
ČEŠKOVÁ, Tereza a Miroslav JIREČEKZákladní údaje
Originální název
Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula
Název česky
Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula
Název anglicky
Natural and social subject matter in primary curriculum: historical and current perspective
Autoři
Vydání
ČAPV 2022, 2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
prvouka, vlastivěda, přírodověda, primární vzdělávání, kurikulum, integrace
Klíčová slova anglicky
natural science, social science, primary education, curriculum, intgration
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2023 17:41, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.
V originále
Příspěvek je zaměřen na problematiku přírodovědného a společenskovědního učiva v českém primárním vzdělávání na úrovni projektovaného kurikula v minulosti (historicko-srovnávací analýza uč. plánů a osnov od r. 1918) i v současnosti (obsahová analýza ŠVP). Časová dotace pro toto učivo má klesající tendenci. Školy se i přes nové možnosti většinově drží tradičního neintegrovaného modelu výuky tohoto učiva. Školy, které integrují toto učivo, mu věnují většinově nižší časový prostor.
Anglicky
The paper focuses on the issues of nature and social sciences in Czech primary education at the level of the projected curriculum in the past (historical-comparative analysis of curricula since 1918) and in the present (content analysis of SEP). The time allowance for this subject has a decreasing tendency. Despite the new possibilities, schools mostly adhere to the traditional non-integrated model of teaching this curriculum. Schools that integrate this curriculum usually devote less time to it.