k 2022

Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula

ČEŠKOVÁ, Tereza a Miroslav JIREČEK

Základní údaje

Originální název

Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula

Název česky

Přírodovědné a společenskovědní učivo v primárním vzdělávání: pohled do minulosti a současnosti kurikula

Název anglicky

Natural and social subject matter in primary curriculum: historical and current perspective

Vydání

ČAPV 2022, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

prvouka, vlastivěda, přírodověda, primární vzdělávání, kurikulum, integrace

Klíčová slova anglicky

natural science, social science, primary education, curriculum, intgration

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 2. 2023 17:41, Mgr. Tereza Češková, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek je zaměřen na problematiku přírodovědného a společenskovědního učiva v českém primárním vzdělávání na úrovni projektovaného kurikula v minulosti (historicko-srovnávací analýza uč. plánů a osnov od r. 1918) i v současnosti (obsahová analýza ŠVP). Časová dotace pro toto učivo má klesající tendenci. Školy se i přes nové možnosti většinově drží tradičního neintegrovaného modelu výuky tohoto učiva. Školy, které integrují toto učivo, mu věnují většinově nižší časový prostor.

Anglicky

The paper focuses on the issues of nature and social sciences in Czech primary education at the level of the projected curriculum in the past (historical-comparative analysis of curricula since 1918) and in the present (content analysis of SEP). The time allowance for this subject has a decreasing tendency. Despite the new possibilities, schools mostly adhere to the traditional non-integrated model of teaching this curriculum. Schools that integrate this curriculum usually devote less time to it.