a 2022

Development of a questionnaire focused on sports coaches learning

ROČEK, Michal, Vladimír JŮVA and Kateřina JAKUBCOVÁ

Basic information

Original name

Development of a questionnaire focused on sports coaches learning

Name in Czech

Konstrukce dotazníku zaměřeného na učení sportovních trenérů

Authors

ROČEK, Michal, Vladimír JŮVA and Kateřina JAKUBCOVÁ

Edition

13th International Conference on Kinanthropology “Sport and Quality of Life” 2022

Other information

Language

English

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50902 Social sciences, interdisciplinary

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

978-80-280-0107-0

Keywords (in Czech)

transfer trenérského vědění; informální trenérské vzdělávání; peer-to-peer učení; mentoring; profesní sdílení

Keywords in English

coaching knowledge transfer; informal coach education; peer-to-peer learning; mentoring; professional sharing

Tags

International impact
Změněno: 8/9/2022 12:24, doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.

Abstract

V originále

Coaching is one of the most demanding social, helping and pedagogical professions. Therefore, research attention is rightly paid mainly to formal coach education aiming at adequate preparation for the practice of this profession. In recent years, however, many empirical studies have demonstrated that non-formal coach education is playing an increasingly important role in coach development in addition to formal coach education. At the same time, research findings show that it is not only the completed "official" coach education that is crucial for the professional development of each coach but, above all, it is the complex results of their lifelong learning. Therefore, it is essential for various sports institutions, for sports educational facilities, especially for coach educators, to have information about the course, features, and potential problems related to lifelong learning of specific sports coaches. Therefore, our paper aims to create a research tool – a questionnaire that identifies the essential circumstances of lifelong coach learning. The design of the questionnaire builds on our previous research on formal, non-formal and informal coach education and, in particular, on the results of many analogous international empirical studies on coach learning.

In Czech

Trenérství patří mezi náročné sociální, pomáhající a pedagogické profese. Výzkumná pozornost se proto oprávněně věnuje hlavně formálnímu trenérskému vzdělávání, které má zajistit adekvátní přípravu pro vykonávání této profese. V posledních letech však řada výzkumů dokumentuje, že pro trenérskou profesní gradaci sehrává vedle formálního vzdělávání stále významnější úlohu také neformální trenérské vzdělávání. Výzkumné nálezy současně dokládají, že pro profesní rozvoj každého trenéra má klíčový význam nejen jeho absolvované „oficiální“ trenérské vzdělávání, ale především komplexní resultáty jeho celoživotního učení. Pro různé sportovní instituce, sportovní vzdělávací zařízení a zejména pro vzdělavatele trenérů je proto velmi důležité mít informace o průběhu, rysech i potenciálních problémech celoživotního učení konkrétních sportovních trenérek a trenérů. Cílem našeho příspěvku je proto a vytvoření výzkumného nástroje – dotazníku, který zjišťuje podstatné okolnosti trenérského celoživotního učení. Konstrukce dotazníku navazuje jednak na naše předešlé výzkumy formálního, neformálního a informálního trenérského vzdělávání a zejména na výsledky řady mezinárodních analogických empirických výzkumů trenérského učení.

Links

MUNI/A/1173/2021, interní kód MU
Name: Jak se sportovní trenérky a trenéři učí trénovat (Acronym: JASTRUT)
Investor: Masaryk University