2022
Teorie plánovaného chování jako interpretativní rámec procesu změny inkluzivního vzdělávání
BIELIK, Miroslav a Lenka ĎULÍKOVÁZákladní údaje
Originální název
Teorie plánovaného chování jako interpretativní rámec procesu změny inkluzivního vzdělávání
Název anglicky
The Theory of Planned Behaviour as an Interpretative Framework for the Process of Change in Inclusive Education
Autoři
BIELIK, Miroslav a Lenka ĎULÍKOVÁ
Vydání
Konference České asociace pedagogického výzkumu, 2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky
inkluzivní vzdělávání, teorie plánovaného chování, sociální norma
Klíčová slova anglicky
inclusive education, Theory of Planned Behaviour, social norm
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 8. 9. 2022 16:13, Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A.
V originále
Příspěvek navazuje na projekt GAČR Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup, který zkoumal mechanismy dobré inkluzivní praxe na ZŠ. V rámci senzitivního teoretizování pro interpretaci pozorovaného dění a pro návrh budoucích intervencí aplikujeme teorii plánovaného chování (TPB). Diskutujeme přesahy principů TPB do konkrétních vzdělávacích situací, do vzdělávacího systému i do situace celé společnosti. Popisujeme vybrané externí aspekty a jejich dopad na chování jednotlivců.
Anglicky
This paper is a follow-up to the GAČR project Pathways to the Inclusive School of the 21st Century: An Ethnographic Approach, which investigated the mechanisms of good inclusive practice in primary schools. In grounded theorising, we apply the Theory of Planned Behavior (TPB) to interpret observed actions and design future interventions. We discuss the implications of principles of TPB for specific educational situations, for the educational system, and society as a whole. We describe selected external aspects and their impact on individual behaviour.