D 2022

Teorie plánovaného chování jako interpretativní rámec procesu změny inkluzivního vzdělávání

BIELIK, Miroslav a Lenka ĎULÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Teorie plánovaného chování jako interpretativní rámec procesu změny inkluzivního vzdělávání

Název anglicky

The Theory of Planned Behaviour as an Interpretative Framework for the Process of Change in Inclusive Education

Autoři

BIELIK, Miroslav a Lenka ĎULÍKOVÁ

Vydání

Brno, Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu. Sborník příspěvků XXX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, od s. 210-2012, 3 s. 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-280-0090-5

Klíčová slova česky

inkluzivní vzdělávání, teorie plánovaného chování, sociální norma

Klíčová slova anglicky

inclusive education, Theory of Planned Behaviour, social norm

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 8. 2024 16:04, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Příspěvek navazuje na projekt GAČR Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup, který zkoumal mechanismy dobré inkluzivní praxe na ZŠ. V rámci senzitivního teoretizování pro interpretaci pozorovaného dění a pro návrh budoucích intervencí aplikujeme teorii plánovaného chování (TPB). Diskutujeme přesahy principů TPB do konkrétních vzdělávacích situací, do vzdělávacího systému i do situace celé společnosti. Popisujeme vybrané externí aspekty a jejich dopad na chování jednotlivců.

Anglicky

This paper is a follow-up to the GAČR project Pathways to the Inclusive School of the 21st Century: An Ethnographic Approach, which investigated the mechanisms of good inclusive practice in primary schools. In grounded theorising, we apply the Theory of Planned Behavior (TPB) to interpret observed actions and design future interventions. We discuss the implications of principles of TPB for specific educational situations, for the educational system, and society as a whole. We describe selected external aspects and their impact on individual behaviour.