k 2022

Autoregulace učení a její proměny v procesu přípravy opakovaně neúspěšných maturantů

MAJCÍK, Martin a Tereza VENGŘINOVÁ

Základní údaje

Originální název

Autoregulace učení a její proměny v procesu přípravy opakovaně neúspěšných maturantů

Název anglicky

Self-regulated learning and its changing in the preparation of repeatedly unsuccessful examinee

Autoři

MAJCÍK, Martin a Tereza VENGŘINOVÁ

Vydání

14. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2022, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Autoregulace učení, maturitní zkouška, reflexe,

Klíčová slova anglicky

Self-regulated learning, exit exam, reflection

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2023 10:57, Mgr. Tereza Vengřinová

Anotace

V originále

Žáci středních škol jsou zvyklí se během svého studia připravovat na dílčí testy, které se vztahují k úzkému výběru učiva. Ověřování osvojených znalostí se tak váže ke konkrétnímu předmětu, kdy je jasné zadání, požadavky a také způsob hodnocení. Maturitní zkouška, která žáky čeká ve čtvrtém ročníku, je však komplexní a zahrnuje dlouhodobou a částečně samostatnou přípravu, takže se do popředí dostává motivace žáka, schopnost stanovovat dílčí cíle či řídit vlastní učení. Řízení vlastního učení vzhledem k určitému cíli definujeme jako seberegulaci (Foltýnová, 2019; Hrbáčková et al., 2010). V zahraničním diskurzu je proces sebeřízení označován jako tzv. self-regulated learning (SRL) (Kirshnan et al., 2019). Právě znalost úkolu (příprava k maturitní zkoušce) je dle Panadera a Alonso-Tapia (2014) klíčová pro utváření a udržení vlastní motivace pro dosažení cíle (složení maturity). Na proces přípravy k maturitě můžeme aplikovat třífázové schéma, které se skládá z přípravy, výkonu a sebereflexe (Zimmerman & Moylan, 2009). V případě neúspěchu dochází k opakování daných fází, kdy samotný neúspěch ovlivňuje autoregulaci učení (SRL) při dalších pokusech. Cílem příspěvku, který vychází z projektu Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377), je popsat klíčové aspekty autoregulace učení v procesu přípravy a reflexe neúspěšných pokusů, jež mohou následně vést k proměně v sebeřízení.

Anglicky

Secondary school students are used to preparing for examinations based on the short part of the concrete topic of the curriculum. However, the Matura exam, which awaits them in the fourth year, is comprehensive, and it imposes requirements on students’ motivation and ability to set partial goals and focus on achieving them. The ability to regulate own behaviour, motivation, and learning is defined as self-regulated learning (SRL) (Zimmerman & Moylan, 2009). According to Panadero and Alonso-Tapia (2014), it is the knowledge of the task (in our case, preparing for the Matura exam) that is crucial for forming self-motivation to achieve the goal (passing the Matura exam). The self-regulation process consists of three phases: forethought, performance, and self-reflection (Kirshnan et al., 2019). After the failure, the process is repeated, but it is influenced by self-judgment that leads to adaptive or defensive behaviour.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MU
Název: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Akronym: DRAMA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání