ZAPLETAL, Marek a Peter MARINIČ. Rozvoj kompetencí učitelů oborů gastronomie, cestovního ruchu a hotelnictví. In 14. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2022. 2022. ISBN 978-80-7509-845-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rozvoj kompetencí učitelů oborů gastronomie, cestovního ruchu a hotelnictví
Název anglicky Development of Competencies of Teachers of Gastronomy, Tourism and Hospitality
Autoři ZAPLETAL, Marek a Peter MARINIČ.
Vydání 14. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2022, 2022.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Sborník abstraktů
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7509-845-0
Klíčová slova česky odborné vzdělávání; kompetence učitelů; vzdělávací politika
Klíčová slova anglicky vocational education; competencies of teachers; educational policy
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D., učo 137627. Změněno: 29. 7. 2023 11:23.
Anotace
Počáteční odborné vzdělávání představuje významnou součást vzdělávací soustavy České republiky (Marinič & Pecina, 2021). Jelikož v České republice je dlouhodobě výrazně vyšší poměr žáků (přibližně 70 %) ve středoškolském odborném vzdělávání než v jiných zemích EU, zastávají učitelé odborného vzdělávání významnou roli při formování vzdělanosti budoucích generací absolventů mířících na pracovní trh. Podobu vzdělávacího procesu ovlivňují kurikulární dokumenty, zejména strategie rozvoje vzdělávací soustavy v jejich aktuální podobě. V České republice je to tzv. Strategie 2030+ (MŠMT, 2020), která nahradila předešlou Strategii 2020 (MŠMT, 2014) a před ní tzv. Bílou knihu (MŠMT, 2001). Strategie 2030+ je poměrně rozsáhly dokument, který se zaměřuje na široké spektrum okruhů vzdělávací politiky. V kontextu příspěvku nás ale zajímá zejména zaměření deklarované strategickou linií “podpora pedagogických pracovníků” a “zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce”. Tyto strategické linie se tak zaměřují na oblasti komplexní a systematické profesní přípravy učitelů a podpory pedagogické práce učitelů a škol, zahrnující i snížení nepedagogické zátěže škol a učitelů. Měly by se tak vytvořit podmínky pro další profesní rozvoj kompetencí učitelů. A právě otázka kompetencí učitelů a možnosti jejich rozvoje v posledních dvou letech představuje zaměření předkládaného příspěvku. Pro identifikaci přístupů učitelů k rozvoji jejich kompetencí bylo využito dotazníkového šetření mezi 120 učiteli na 40 středních odborných školách a středních odborných učilištích z celé České republiky, s různým vzděláním i různou délkou pedagogické praxe. V příspěvku se na základě odpovědí z dotazníkového šetření snažíme zprostředkovat pohled samotných učitelů, zaměřených na obory gastronomie, cestovního ruchu a hotelnictví, na rozvoj svých kompetencí. Hledáme tedy odpověď na výzkumnou otázku: Jakým způsobem učitelé odborného vzdělávání v příslušných oborech přistupují k prohlubování svých pedagogických a odborných kompetencí v kontextu současné situace ve vzdělávání? Jelikož se jedná o kvantitativně uchopený pedagogický výzkum, jsou data zpracovávaná prostřednictvím popisné statistiky a získané výsledky jsou vztaženy vzhledem k nastíněným směrům Strategie 2023+, konkrétně v oblasti podpory pedagogických pracovníků a zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce. Výsledky provedeného šetření mezi učiteli poukazují na skutečnost, že učitelé se v 89,2 % případů zúčastnilo nějaké formy školení pro pedagogické pracovníky v posledních dvou letech. Nevýrazněji byly zastoupeny odborné workshopy (87 respondentů), kurzy v oblasti pedagogiky nebo psychologie (58) a kurzy pro využívání ICT ve výuce (44). Učitelé se nejčastěji vzdělávali v oblasti aktivizačních metod výuky (48 respondentů) a motivaci podporujících metod výuky (41), ale taky v oblasti digitálních kompetencí (46) nebo technických a didaktických dovednostech vedení online výuky (50). Toto zaměření, v souvislosti s hodnocením vlastních digitálních kompetencí jako dostatečných (80 % respondentů) nebo dokonce vynikajících (12,5 %), nasvědčuje nutnost jejich průběžného rozvíjení. Odborné kompetence, formou sledování aktuálního vývoje daného oboru a následného vzdělávání, rozvíjí téměř všichni učitelé (cestovní ruch: 86,1 %; hotelnictví: 87,7 %; gastronomie: 96,4 %). Učitelé při rozvíjení svých kompetencí pociťují podporu ze strany vedení školy (80 % respondentů).
Anotace anglicky
Initial vocational education is an important part of the educational system of the Czech Republic (Marinič & Pecina, 2021). As the Czech Republic has a long-term significantly higher proportion of pupils (approximately 70%) in secondary vocational education than in other EU countries, teachers of vocational education play an important role in shaping the education of future generations of graduates heading for the labour market. The form of the educational process is influenced by curricular documents, especially strategies for the development of the educational system in their current form. In the Czech Republic, it is the so-called Strategy 2030+ (MEYS, 2020), which replaced the previous Strategy 2020 (MEYS, 2014) and before it the so-called White Paper (MEYS, 2001). The Strategy 2030+ is a relatively robust document that focuses on a wide range of educational policies. In the context of the paper, however, we are particularly interested in the focus declared by the strategic line "support for pedagogical staff" and "increasing professional capacity, trust and mutual cooperation". These strategic lines thus focus on the areas of comprehensive and systematic professional training of teachers and support for the pedagogical work of teachers and schools, including the reduction of the non-pedagogical burden of teachers and schools. This should create the conditions for further professional development of teachers' competencies. And it is the question of teachers' competencies and the possibility of their development in the last two years that is the focus of the presented paper. To identify teachers' approaches to the development of their competencies, a questionnaire survey was conducted among 120 teachers at 40 secondary vocational schools from all over the Czech Republic, with different education and different length of teaching experience. In the paper, based on the answers from the questionnaire survey, we try to convey the view of the teachers themselves, focused on the fields of gastronomy, tourism and hospitality, on the development of their competencies. We are therefore looking for an answer to the research question: How do VET teachers in their respective fields approach the developing of their pedagogical and professional competencies in the context of the current situation in education? As this is quantitative pedagogical research, the data are processed through descriptive statistics and the results obtained are related to the outlined directions of the Strategy 2023+, specifically in the field of support for teachers and increasing professional capacity, trust and cooperation. The results of a survey of teachers point to the fact that 89.2% of teachers have attended some form of training for teachers in the last two years. The most prominent were professional workshops (87 respondents), courses in pedagogy or psychology (58) and courses in the use of ICT in teaching (44). Teachers were most often trained in activating teaching methods (48 respondents) and motivational supportive teaching methods (41), but also in digital competences (46) or technical and didactic skills in leading online teaching (50). This focus, in connection with the evaluation of one's own digital competencies as sufficient (80% of respondents) or even excellent (12.5%), indicates the need for their continuous development. Professional competencies, in the form of monitoring the current development of the field and subsequent education, are developed by almost all teachers (tourism: 86.1%; hospitality: 87.7%; gastronomy: 96.4%). Teachers feel the support of the school management in developing their competencies (80% of respondents).
Návaznosti
MUNI/A/1472/2021, interní kód MUNázev: Přírodovědné, technické a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masarykova univerzita, Přírodovědné, technické a odborné vzdělávání na základních a středních školách
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 08:16