2022
Testová úzkost žáků nižšího sekundárního vzdělávání
ŠEJNA, ErikZákladní údaje
Originální název
Testová úzkost žáků nižšího sekundárního vzdělávání
Název anglicky
Test Anxiety in Lower Secondary Education
Autoři
Vydání
2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-280-0090-5
Klíčová slova česky
testová úzkost, testový strach, strach ve škole, školní strach
Klíčová slova anglicky
Test Anxiety, School Anxiety, Fear of Failure, Fear at school
Změněno: 22. 1. 2023 19:06, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
Testová úzkost představuje mezinárodně rozšířený koncept zahrnující emocionální, fyziologickou, kognitivní a behaviorální reakci na situace testového charakteru, ve které je jedincův výkon hodnocen. Přemíra testového strachu u žáků má za následek dlouhodobé snížení výkonu ve škole, zhoršení vzdělávacích výsledků, podstatný pokles žákovy sebedůvěry a sebehodnocení, a nebo také záškoláctví. Rozsáhleji však tato problematika na území České republiky zkoumána nebyla. Výzkum si tedy klade za cíl zjistit, do jaké míry se žáci nižšího sekundárního vzdělávání potýkají s testovým strachem a jak významně tento strach koreluje s jejich vnímanou self-efficacy, vzdělávacími výsledky, vnímanou sociální úzkostí, třídním klimatem a jejich demografickými údaji. Následujícím cílem výzkumu bude rovněž adaptovat zahraniční škálu Children Test Anxiety Scale a otestovat ji její použití pro populaci českých žáků. Jelikož sběr dat proběhne v září 2022, na konferenci bude prezentována finální podoba metodologie otestovaná pilotáží.
Anglicky
Test Anxiety represents an internationally recognised phenomenon involving emotional, physiological, cognitive and behavioural reaction to different test situations in which the pupil’s performance is being evaluated. The excess of TA can result in long-term decrease of pupil’s performance at school, lower grade a significant impact on pupil’s self-efficacy and well-being, as well as truancy. As regards Czech schools, the TA has not yet been widely tested and analysed. Our research thus aims at discovering the level of pupils’ TA in lower-secondary education and clarify the role of its determinants such as educational results,social anxiety, self-efficacy, class climate or demographic characteristics of respondents. For the purpose of follow-up research, the Children Test Anxiety Scale shall be adapted and tested on the population of Czech pupils. Since the data collection will take place in September 2022, the final shape of methodology, as tested by piloting, will be presented at the conference.
Návaznosti
MUNI/A/1355/2021, interní kód MU |
|