k 2022

Testová úzkost žáků nižšího sekundárního vzdělávání

ŠEJNA, Erik

Základní údaje

Originální název

Testová úzkost žáků nižšího sekundárního vzdělávání

Název anglicky

Test Anxiety in Lower Secondary Education

Autoři

Vydání

2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-280-0090-5

Klíčová slova česky

testová úzkost, testový strach, strach ve škole, školní strach

Klíčová slova anglicky

Test Anxiety, School Anxiety, Fear of Failure, Fear at school
Změněno: 22. 1. 2023 19:06, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Anotace

V originále

Testová úzkost představuje mezinárodně rozšířený koncept zahrnující emocionální, fyziologickou, kognitivní a behaviorální reakci na situace testového charakteru, ve které je jedincův výkon hodnocen. Přemíra testového strachu u žáků má za následek dlouhodobé snížení výkonu ve škole, zhoršení vzdělávacích výsledků, podstatný pokles žákovy sebedůvěry a sebehodnocení, a nebo také záškoláctví. Rozsáhleji však tato problematika na území České republiky zkoumána nebyla. Výzkum si tedy klade za cíl zjistit, do jaké míry se žáci nižšího sekundárního vzdělávání potýkají s testovým strachem a jak významně tento strach koreluje s jejich vnímanou self-efficacy, vzdělávacími výsledky, vnímanou sociální úzkostí, třídním klimatem a jejich demografickými údaji. Následujícím cílem výzkumu bude rovněž adaptovat zahraniční škálu Children Test Anxiety Scale a otestovat ji její použití pro populaci českých žáků. Jelikož sběr dat proběhne v září 2022, na konferenci bude prezentována finální podoba metodologie otestovaná pilotáží.

Anglicky

Test Anxiety represents an internationally recognised phenomenon involving emotional, physiological, cognitive and behavioural reaction to different test situations in which the pupil’s performance is being evaluated. The excess of TA can result in long-term decrease of pupil’s performance at school, lower grade a significant impact on pupil’s self-efficacy and well-being, as well as truancy. As regards Czech schools, the TA has not yet been widely tested and analysed. Our research thus aims at discovering the level of pupils’ TA in lower-secondary education and clarify the role of its determinants such as educational results,social anxiety, self-efficacy, class climate or demographic characteristics of respondents. For the purpose of follow-up research, the Children Test Anxiety Scale shall be adapted and tested on the population of Czech pupils. Since the data collection will take place in September 2022, the final shape of methodology, as tested by piloting, will be presented at the conference.

Návaznosti

MUNI/A/1355/2021, interní kód MU
Název: Testová úzkost žáků sekundárního vzdělávání (Akronym: TUŽ)
Investor: Masarykova univerzita, Testová úzkost žáků sekundárního vzdělávání