k 2022

Neúspěšní maturanti – role structure a agency v úspěchu či neúspěchu

NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ a Lenka HLOUŠKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Neúspěšní maturanti – role structure a agency v úspěchu či neúspěchu

Název anglicky

Unsuccessful graduates of upper secondary education: The role of structure and agency in success or failure

Autoři

NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ a Lenka HLOUŠKOVÁ

Vydání

ICOLLE 2022, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7509-845-0

Klíčová slova česky

střední škola; maturant; neúspěch; structure a agency

Klíčová slova anglicky

upper secondary school, graduate, failure, structure and agency

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 22. 1. 2023 16:52, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je prezentovat pestrost cest k úspěchu či neúspěchu u opakované maturitní zkoušky. Naše hlavní výzkumné otázky zní: 1. Jaké signály neúspěchu lze identifikovat v narativech informantů? 2. Jaké externí a interní faktory zvyšují či snižují šance na úspěch? Teoretický rámem této studie je koncept „structure a agency“. Význam strukturálního kontextu je mj. určen pojetím maturity v ČR. Její dvě části, vycházejí každá ze zcela odlišného paradigmatu. Školní část je zakotvená v paradigmatu „outcome based“, zatímco státní část spíše vázaná na psychometrické paradigma. Student připravující se na maturitu dostává od systému smíšené signály, když má prokázat svou kompetentnost před učiteli i před jednotným testovacím nástrojem. Zde nastupuje role „agency“, kdy o úspěchu či neúspěchu spolurozhoduje maturantova kapacita aktivně využívat sebe i svého institucionálního a sociálního prostředí k dosažení cíle, v tomto případě maturity.

Anglicky

The paper presents several cases representing the variability of pathways to success or failure in Matura. The research questions are 1. Can signals of future failure be identified in informants’ narratives? 2. What external and internal factors improve or decrease the chance for success? Structure and agency constitute the theoretical framework of the study. The structure is represented, for example, by the Maturita examination process. Maturita in the Czech Republic now includes two parts: the school and the state. The school part grew on the tradition of decentralised Matura. It is rooted mainly in an outcomes-based paradigm. The state part tends to psychometric paradigm and measurement of generic competencies. When a student considers how to prepare for the graduation exam, s/he receives a mixed signal from the system; s/he should be proven competent both by teachers and uniform state testing instruments. And here is the space for „agency“, the capacity to reach the goal using both self and social environment.

Návaznosti

CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MU
Název: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Akronym: DRAMA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání