2022
Neúspěšní maturanti – role structure a agency v úspěchu či neúspěchu
NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ a Lenka HLOUŠKOVÁZákladní údaje
Originální název
Neúspěšní maturanti – role structure a agency v úspěchu či neúspěchu
Název anglicky
Unsuccessful graduates of upper secondary education: The role of structure and agency in success or failure
Autoři
NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ a Lenka HLOUŠKOVÁ
Vydání
ICOLLE 2022, 2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7509-845-0
Klíčová slova česky
střední škola; maturant; neúspěch; structure a agency
Klíčová slova anglicky
upper secondary school, graduate, failure, structure and agency
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 22. 1. 2023 16:52, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je prezentovat pestrost cest k úspěchu či neúspěchu u opakované maturitní zkoušky. Naše hlavní výzkumné otázky zní: 1. Jaké signály neúspěchu lze identifikovat v narativech informantů? 2. Jaké externí a interní faktory zvyšují či snižují šance na úspěch? Teoretický rámem této studie je koncept „structure a agency“. Význam strukturálního kontextu je mj. určen pojetím maturity v ČR. Její dvě části, vycházejí každá ze zcela odlišného paradigmatu. Školní část je zakotvená v paradigmatu „outcome based“, zatímco státní část spíše vázaná na psychometrické paradigma. Student připravující se na maturitu dostává od systému smíšené signály, když má prokázat svou kompetentnost před učiteli i před jednotným testovacím nástrojem. Zde nastupuje role „agency“, kdy o úspěchu či neúspěchu spolurozhoduje maturantova kapacita aktivně využívat sebe i svého institucionálního a sociálního prostředí k dosažení cíle, v tomto případě maturity.
Anglicky
The paper presents several cases representing the variability of pathways to success or failure in Matura. The research questions are 1. Can signals of future failure be identified in informants’ narratives? 2. What external and internal factors improve or decrease the chance for success? Structure and agency constitute the theoretical framework of the study. The structure is represented, for example, by the Maturita examination process. Maturita in the Czech Republic now includes two parts: the school and the state. The school part grew on the tradition of decentralised Matura. It is rooted mainly in an outcomes-based paradigm. The state part tends to psychometric paradigm and measurement of generic competencies. When a student considers how to prepare for the graduation exam, s/he receives a mixed signal from the system; s/he should be proven competent both by teachers and uniform state testing instruments. And here is the space for „agency“, the capacity to reach the goal using both self and social environment.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MU |
|