NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ a Lenka HLOUŠKOVÁ. Neúspěšní maturanti – role structure a agency v úspěchu či neúspěchu. In ICOLLE 2022. 2022. ISBN 978-80-7509-845-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Neúspěšní maturanti – role structure a agency v úspěchu či neúspěchu
Název anglicky Unsuccessful graduates of upper secondary education: The role of structure and agency in success or failure
Autoři NOVOTNÝ, Petr, Katarína ROZVADSKÁ a Lenka HLOUŠKOVÁ.
Vydání ICOLLE 2022, 2022.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Sborník abstraktů
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7509-845-0
Klíčová slova česky střední škola; maturant; neúspěch; structure a agency
Klíčová slova anglicky upper secondary school, graduate, failure, structure and agency
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D., učo 217393. Změněno: 22. 1. 2023 16:52.
Anotace
Cílem příspěvku je prezentovat pestrost cest k úspěchu či neúspěchu u opakované maturitní zkoušky. Naše hlavní výzkumné otázky zní: 1. Jaké signály neúspěchu lze identifikovat v narativech informantů? 2. Jaké externí a interní faktory zvyšují či snižují šance na úspěch? Teoretický rámem této studie je koncept „structure a agency“. Význam strukturálního kontextu je mj. určen pojetím maturity v ČR. Její dvě části, vycházejí každá ze zcela odlišného paradigmatu. Školní část je zakotvená v paradigmatu „outcome based“, zatímco státní část spíše vázaná na psychometrické paradigma. Student připravující se na maturitu dostává od systému smíšené signály, když má prokázat svou kompetentnost před učiteli i před jednotným testovacím nástrojem. Zde nastupuje role „agency“, kdy o úspěchu či neúspěchu spolurozhoduje maturantova kapacita aktivně využívat sebe i svého institucionálního a sociálního prostředí k dosažení cíle, v tomto případě maturity.
Anotace anglicky
The paper presents several cases representing the variability of pathways to success or failure in Matura. The research questions are 1. Can signals of future failure be identified in informants’ narratives? 2. What external and internal factors improve or decrease the chance for success? Structure and agency constitute the theoretical framework of the study. The structure is represented, for example, by the Maturita examination process. Maturita in the Czech Republic now includes two parts: the school and the state. The school part grew on the tradition of decentralised Matura. It is rooted mainly in an outcomes-based paradigm. The state part tends to psychometric paradigm and measurement of generic competencies. When a student considers how to prepare for the graduation exam, s/he receives a mixed signal from the system; s/he should be proven competent both by teachers and uniform state testing instruments. And here is the space for „agency“, the capacity to reach the goal using both self and social environment.
Návaznosti
CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_076/0016377, interní kód MUNázev: Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek (Akronym: DRAMA)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Životní dráhy neúspěšných maturantů a maturantek, PO 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 3. 9. 2024 22:31