Mehr als Deutsch? Potenzial der Mehrsprachigkeit im DaF-Unterricht
HRADÍLKOVÁ, Helena. Mehr als Deutsch? Potenzial der Mehrsprachigkeit im DaF-Unterricht (More than German? The Potential of Multilingualism in GLF lessons). In Deutschlehrertag 2021. 2021. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Mehr als Deutsch? Potenzial der Mehrsprachigkeit im DaF-Unterricht |
Name in Czech | Více, než němčina? Potenciál vícejazyčnosti ve výuce němčiny |
Name (in English) | More than German? The Potential of Multilingualism in GLF lessons |
Authors | HRADÍLKOVÁ, Helena. |
Edition | Deutschlehrertag 2021, 2021. |
Other information | |
---|---|
Type of outcome | Requested lectures |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
Changed by | Changed by: Mgr. Helena Hradílková, učo 10650. Changed: 22/9/2022 18:48. |
Abstract |
---|
Mehr als Deutsch? Kann man das Potenzial der Mehrsprachigkeit im DaFUnterricht nutzen? In der sprachendidaktischen Forschung wird Mehrsprachigkeit als eine anzustrebende Ressource betrachtet – auf unserem Gebiet handelt es sich vor allem um institutionell erworbene Mehrsprachigkeit, die letztendlich auch die individuelle Mehrsprachigkeit jedes einzelnen Lernenden berücksichtigen sollte. Diesem Thema widmete sich ein internationales Erasmus+-Projekt, das den Titel MALWE (Mehrsprachigkeit in DaF- und DaZ-Lehr-Lernkontexten wahrnehmen, aufgreifen und nutzen) trägt. In unserem Workshop werden die entstehenden Produkte präsentiert und zur Diskussion gestellt, die gezielt für den DaF-Anfängerunterricht an tschechischen Schulen entwickelt wurden: Unterrichtsszenarien zu Alltagsthemen, wie Essen, Tiere, Youtube etc. |
Abstract (in Czech) |
---|
Více než němčina? Lze potenciál vícejazyčnosti využít v hodinách němčiny? V jazykově didaktickém výzkumu je vícejazyčnost považována za zdroj, o který je třeba usilovat - v našem oboru se jedná především o institucionálně získanou vícejazyčnost, která by v konečném důsledku měla zohledňovat i individuální vícejazyčnost každého žáka. To je téma mezinárodního projektu Erasmus+ s názvem MALWE (Multilingualism in DaF and DaZ Learning and Teaching Contexts). Na našem workshopu budou představeny a k diskusi předloženy výukové scénáře vytvořené pro výuku němčiny začátečníků na českých školách. Scénáře se věnují každodenním tématům, jako jsou jídlo, zvířata, YouTube atd. |
Abstract (in English) |
---|
More than German? Can the potential of multilingualism be used in GLF lessons? In language didactic research, multilingualism is considered a resource to be strived for - in our field, it is mainly about institutionally acquired multilingualism, which should ultimately also take into account the individual multilingualism of each learner. This was the topic of an international Erasmus+ project entitled MALWE (Perceiving, Addressing and Utilizing Multilingualism in DaF and DaZ Teaching-Learning Contexts). In our workshop we will present and discuss the resulting products, which have been developed specifically for teaching GLF to beginners in Czech schools: Teaching scenarios on everyday topics, such as food, animals, Youtube, etc. |
Links | |
---|---|
KA201-F542BB5A, interní kód MU | Name: Mehrsprachigkeit in DaF- und DaZ-Lehr-Lernkontexten wahrnehmen, aufgreifen und nutzen (Acronym: MALWE) |
Investor: European Union, Strategic Partnerships in the field of education, training and youth |
PrintDisplayed: 30/5/2024 06:36