Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{2219760, author = {Vander, Jiří and Kubalčíková, Kateřina}, address = {Brno}, booktitle = {Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021 : Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století}, edition = {První vydání.}, editor = {Petr Adamec, Michal Šimáně (Eds.)}, keywords = {peer lecturer; mental illness; social work; education; psychiatric care reform}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-7509-832-0}, pages = {265-272}, publisher = {Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně}, title = {Vzdělávání pro praxi v kontextu transformace psychiatrické péče}, url = {https://doi.mendelu.cz/pdfs/doi/9900/00/7400.pdf}, year = {2022} }
TY - JOUR ID - 2219760 AU - Vander, Jiří - Kubalčíková, Kateřina PY - 2022 TI - Vzdělávání pro praxi v kontextu transformace psychiatrické péče PB - Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně CY - Brno SN - 9788075098320 KW - peer lecturer KW - mental illness KW - social work KW - education KW - psychiatric care reform UR - https://doi.mendelu.cz/pdfs/doi/9900/00/7400.pdf N2 - V textu představujeme předmět „Pomoc lidem s duševním onemocněním z hlediska jejich osobní zkušenosti“, který vyučujeme na Katedře sociální politiky a sociální práce FSS MU v Brně. Nejprve uvádíme základní specifikaci předmětu, skutečnost, že se na výuce předmětu aktivně podílejí lidé s duševním onemocněním, peer lektoři. Jedná se o lidi se schizofrenií nebo poruchou afektivity (deprese, mánie), kteří jsou k výuce speciálně vyškoleni. Zmiňujeme důvody, proč je předmět důležitý ve vzdělávání studentů bakalářského programu sociální práce. Předmět je zasazen do kontextu reformy psychiatrické péče v České republice. Podrobně reflektujeme jednotlivá témata předmětu: 1. recovery; 2. self-management; 3. destigmatizaci a peer programy. V závěru textu je prezentována předmětová anketa, kde studenti vyjadřují zpětnou vazbu k předmětu. Výuku předmětu rozdělujeme do tří částí: 1. sdílení životního příběhu lidí s duševním onemocněním; 2. teoretická konceptualizace jednotlivých témat; 3. postupy sebepoznání a sebereflexe, které vedou k posílení silných stránek osobnosti studentů a ke zvýšení jejich osobní pohody. V závěru konstatujeme, že podobný styl výuky je pro studenty velmi obohacující. Nejedná se o klasické předávání poznatků, nebo diskuze, ale jde o osobní rovinu, kdy peer lektoři sdílí svou bolest, utrpení a těžkosti způsobené duševním onemocněním a způsoby vyrovnávání se s tímto utrpením, což také napomáhá studentům najít vzory pro to, jak se vyrovnat s obtížnými životními situacemi v jejich životech. ER -
VANDER, Jiří a Kateřina KUBALČÍKOVÁ. Vzdělávání pro praxi v kontextu transformace psychiatrické péče. In Petr Adamec, Michal Šimáně (Eds.). \textit{Sborník z mezinárodní konference ICOLLE 2021 : Rozvoj kompetencí relevantních pro život a praxi v 21. století}. První vydání. Brno: Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně, 2022, s.~265-272. ISBN~978-80-7509-832-0.
|