ČERNÝ, Michal. Imersivní virtuální realita ve vzdělávání : SWOT analýza. Pedagogická orientace. Brno: Pedagogická fakulta, 2022, roč. 32, č. 1, s. 33-56. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-1-33.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Imersivní virtuální realita ve vzdělávání : SWOT analýza
Název anglicky Immersive virtual reality in education : A SWOT analysis
Autoři ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Pedagogická fakulta, 2022, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00129491
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-1-33
Klíčová slova česky virtuální realita; přehledová studie; SWOT analýza; technologie ve vzdělávání
Klíčová slova anglicky virtual reality; review study; SWOT analysis; technology in education
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 4. 3. 2023 15:52.
Anotace
Imersivní virtuální realita představuje významný trend v oblasti vzdělávacích technologií. Kvalitativně orientovaná přehledová studie se snaží popsat nejvlivnější (dle počtu citačních ohlasů) studie zařazené v databázi SCOPUS, které se věnují imersivní virtuální realitě ve vzdělávání. Jde o významný trend, který může proměnit charakter vzdělávání jak z hlediska jeho formy, tak také obsahu nebo rozvíjených kompetencí. Přehledová studie analyzuje 15 textů z databáze SCOPUS. Zaměřuje se na SWOT analýzu vyplývající z těchto textů a reflektující edukační možnosti využití této technologie ve vzdělávání. Nepůjde nám tedy o komplexní pohled na celou problematiku, ale o identifikaci nejvýraznějších silných a slabých stránek, výzev a hrozeb v textech, které na tvorbu odborného (a sekundárně i edukačně-aplikačního) diskursu mají největší vliv. Studie ukazuje, že i přes reálně existující problémy a limity této technologie (v oblasti technického zpracování i poznatků v pedagogice a psychologii) jde o téma, kterému je třeba věnovat vysokou míru pozornosti, neboť umožňuje zásadní transformaci některých vzdělávacích postupů.
Anotace anglicky
Immersive virtual reality is a significant trend in educational technology. This qualitatively oriented review study describes the most influential (by citations) studies in the SCOPUS database that deal with immersive virtual reality in education. This is a significant trend that can transform the nature of education in terms of its form, content, or competencies developed. This review study analyses 15 texts from the SCOPUS database. It focuses on the SWOT analysis resulting from these texts and reflects on the educational possibilities of using this technology in education. Thus, we do not aim at a comprehensive view of the whole issue but at identifying the most significant strengths, weaknesses, challenges, and threats in the texts that have the most significant impact on the production of professional (and secondarily educational-application) discourse. The study shows that, despite the real problems and limitations of this technology (in terms of technical processing and knowledge in pedagogy and psychology), it is a topic that needs a high level of attention, as it allows for a fundamental transformation of some educational practices.
Návaznosti
TL03000346, projekt VaVNázev: Vzdělávání v kolaborativní imerzivní virtuální realitě (Akronym: EduInCIVE)
Investor: Technologická agentura ČR, Vzdělávání v kolaborativní imerzivní virtuální realitě
VytisknoutZobrazeno: 25. 6. 2024 05:48