MAREČKOVÁ, Pavla. (Ne)Ztraceno v překladu: Mediace v cizojazyčné výuce - implementace do praxe a první reflexe ((Not) Lost in Translation: Mediation in foreign language teaching - implementation in practice and first reflections). Cizí jazyky. Praha: Karlova univerzita, 2022, vol. 65, No 5, p. 3-14. ISSN 1210-0811.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name (Ne)Ztraceno v překladu: Mediace v cizojazyčné výuce - implementace do praxe a první reflexe
Name in Czech (Ne)Ztraceno v překladu: Mediace v cizojazyčné výuce - implementace do praxe a první reflexe
Name (in English) (Not) Lost in Translation: Mediation in foreign language teaching - implementation in practice and first reflections
Authors MAREČKOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Cizí jazyky, Praha, Karlova univerzita, 2022, 1210-0811.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/22:00126793
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) výuka cizích jazyků; učení se cizím jazykům; reflexe; mediace; mediační strategie; Dodatek k SERRJ; komunikační metoda; interkulturní komunikační kompetence; kompetenčně orientovaná výuka
Keywords in English foreign language teaching; foreign language learning; reflection; mediation; mediation strategies; CEFR-Companion Volume; communicative approach; intercultural communicative competence; competency based learning
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavla Marečková, Ph.D., učo 15352. Changed: 28/10/2022 19:29.
Abstract
Předložený článek je čtvrtým pokračováním v tematické řadě (Not) Lost in Translation a přináší první výsledky výzkumných šetření, jejichž cílem bylo zachytit a popsat vnímání mediace jakožto nové kompetence ve výuce cizích jazyků na různých typech škol. Představeny jsou reflexe žáků a vyučujících základních škol, stejně jako nižšího i vyššího gymnázia. Z výsledků prezentovaných výzkumů vyplývá, že mediační aktivity rozvíjí schopnost pohotově reagovat v každodenních situacích, důvěru ve vlastní jazykové schopnosti a v neposlední řadě motivaci pro učení se cizím jazykům, a to především díky autentičnosti situací, do nichž jsou mediační aktivity zasazeny, a tím přiblíženy každodennímu životu.
Abstract (in English)
The present article is the fourth continuation in the thematic series (Not) Lost in Translation and presents the first results of research investigations aimed at capturing and describing the perception of mediation as a new competence in foreign language teaching at different types of schools. Reflections of pupils and teachers of primary schools, as well as lower and upper secondary schools, will be presented. The results of the presented research show that mediation activities develop the ability to react promptly in everyday situations, confidence in one's own language competence and, last but not least, motivation for learning foreign languages, mainly due to the authentic situations in which mediation activities are embedded, thus bringing them closer to everyday life.
PrintDisplayed: 1/9/2024 02:24