ZBIEJCZUK SUCHÁ, Ladislava, Roberto CIBIN, Josef KOCUREK, Jan MARTINEK, Matěj MÁLEK, Vojtěch VOJTÍŠEK a Jitka BARTOŠOVÁ. From undistracted to instant reading and back: Prototyping a new digital library service. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries. 2022, roč. 11, č. 3, s. 553-572. ISSN 2241-1925.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název From undistracted to instant reading and back: Prototyping a new digital library service
Autoři ZBIEJCZUK SUCHÁ, Ladislava, Roberto CIBIN, Josef KOCUREK, Jan MARTINEK, Matěj MÁLEK, Vojtěch VOJTÍŠEK a Jitka BARTOŠOVÁ.
Vydání Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 2022, 2241-1925.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50804 Library science
Stát vydavatele Řecko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.300
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky reading; prototyping; new digital library service
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Změněno: 14. 2. 2023 18:56.
Anotace
New technologies and digital services influence the current forms of reading, and libraries respond to these possibilities by offering new services based mainly on ebooks. The constraints resulting from the recent waves of the COVID-19 pandemic have reinforced this trend. This work introduces the development process of new library services based on open web books experimentally developed at Masaryk University and the Municipal Library of Prague. Our initial research focused on people’s behavior when reading a book in a browser, on elements of user interface interactions, and the overall context of reading on different types of devices, especially mobile. Through a Research through Design approach, qualitative inquiry, and prototyping, we have identified interesting patterns in reading behavior and library users’ needs, to which we have responded by designing a new service. We converted the new service concept into interactive prototypes in the Figma tool, which we further tested and iterated. The research supports reading in the digital world and brings new information about reading behavior in the age of instant digital services.
Návaznosti
TL04000391, projekt VaVNázev: Redesign knihovních služeb 2020: webové knihy (Akronym: Redesign2020)
Investor: Technologická agentura ČR, Redesign knihovních služeb 2020: webové knihy
VytisknoutZobrazeno: 3. 5. 2024 15:57