LEŠÁK, Martin. Santa Maria Maggiore v pozdní antice. Prostor jako stvořený pro stacionární liturgii? In Zadání, umělecká úloha a funkce v dějinách architektury a výtvarného umění. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Santa Maria Maggiore v pozdní antice. Prostor jako stvořený pro stacionární liturgii?
Název anglicky Santa Maria Maggiore in Late Antiquity: An Ideal Space for the Stational Liturgy?
Autoři LEŠÁK, Martin.
Vydání Zadání, umělecká úloha a funkce v dějinách architektury a výtvarného umění, 2022.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Santa Maria Maggiore; stacionární liturgie; ambulatorium; pozdní antika; architektonické řešení
Klíčová slova anglicky Santa Maria Maggiore; stational liturgy; ambulatory; Late Antiquity; architectural solution
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 8. 2. 2023 09:06.
Anotace
Santa Maria Maggiore, v češtině známá jako bazilika Panny Marie sněžné, patří k historicky nejvýznamnějším památkám Říma. Je jedinou z pěti patriarchálních bazilik, která vznikla na objednávku římských biskupů bez jakéhokoli císařského zásahu; jde o první chrám zasvěcený Panně Marii v Římě a pravděpodobně i na Západě; a navíc je i prvním římským kostelem – nepočítáme-li tak zvané hřbitovní baziliky stojící za hradbami města – zasvěceným světci či světici. Výsadní postavení chrámu v historii papežství nás nutí přemýšlet o tom, jakým způsobem se souvislosti jeho vzniku mohly odrazit na architektonickém řešení a výzdobě. Zde se zaměříme především na liturgickou funkci: pokud je totiž Santa Maria Maggiore skutečně ryzí objednávkou římských biskupů, mohli bychom očekávat, že i její forma bude uzpůsobena stacionární (tedy biskupské/papežské) liturgii.
Anotace anglicky
Santa Maria Maggiore, consecrated by Sixtus III in 434, is one of the most important historical monuments of Rome. It is the only one of five patriarchal basilicas, which was commissioned under pontifical patronage without any imperial intervention; it is the first church dedicated to the Virgin Mary in Rome and probably in the West; and it is also the first Roman church – not counting the so-called cemetery basilicas standing outside the city walls – dedicated to a saint. The church's prominent position in the history of the papacy makes us wonder how the context of its creation may have influenced its architectural design and decoration. Here we will focus primarily on the liturgical function: for if Santa Maria Maggiore is indeed a pure commission of Roman bishops, we might expect its form to be adapted to a stational (i.e. episcopal/papal) liturgy.
Návaznosti
MUNI/A/1499/2021, interní kód MUNázev: Zadání, umělecká úloha a funkce v dějinách architektury a výtvarného umění (Akronym: Umělecká úloha)
Investor: Masarykova univerzita, Zadání, umělecká úloha a funkce v dějinách architektury a výtvarného umění
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 19:17