2021
Zrození pozdně antické avantgardy ve sv. Anežce za hradbami: factor, kočovníci, liturgie a Max Dvořák
FOLETTI, Ivan a Martin LEŠÁKZákladní údaje
Originální název
Zrození pozdně antické avantgardy ve sv. Anežce za hradbami: factor, kočovníci, liturgie a Max Dvořák
Název anglicky
The Birth of the Late Antique Avant–Garde in the Church of Saint Agnes Outside the Walls. Factor, Nomads, Liturgy and Max Dvořák
Autoři
FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí) a Martin LEŠÁK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, Od dějin umění k uměleckému dílu: Cesty k porozumění vizuální kultuře, od s. 35-46, 12 s. Maturandum, III, 2021
Nakladatel
B&P Publishing
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00126829
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7485-247-3
Klíčová slova česky
sv. Anežka za hradbami; Řím; pozdní antika; prostor; mozaiková výzdoba; avantgarda; kočovníci; liturgie; Max Dvořák
Klíčová slova anglicky
Sant'Agnese fuori le mura; Rome; Late Antiquity; space; mosaic decoration; Avant-Guarde; Migrants; Liturgy; Max Dvořák
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 5. 2024 11:07, Alžběta Filipová, M.A., Ph.D.
V originále
Tento text se zamýšlí nad klíčovou změnou stylu v první polovině 7. století, která je dokumentována v apsidové mozaice kostela sv. Anežky za hradbami a kterou přesně pojmenoval Max Dvořák. Podle našeho soudu je tento vizuální krok výsledkem racionálního rozhodnutí aktivního factora. Toho jsme identifikovali jako Honoria I., objednavatele kostela, který podle všeho hrál i klíčovou roli v koncepci zobrazení a textů, které ho doprovázely. Včera jako dnes je však často pro zásadní změny nutno impulzu zvenčí. Tento impulz nemohl přijít odjinud – jak již nadčasově tvrdil Dvořák – než od kočovných kmenů, které s sebou na Apeninský poloostrov přinesly svůj konceptuální vizuální jazyk. Pouhé okouzlení novými estetickými možnostmi by však nestačilo pro vysvětlení tak odvážného a avantgardního gesta v apsidě sv. Anežky. Potřeba propojit vizuální zážitek s výjimečnou liturgickou událostí nám však dává motiv pro tak zásadní změnu v dějinách evropské vizuální kultury.
Anglicky
This text reflects on a turning point in the history of European visual culture in the first half of the 7th century, documented in the apse mosaic of Sant'Agnese fuori le mura in Rome, and accurately described by Max Dvořák. In our view, this visual step is the result of a rational decision by an active factor. We have identified him as Honorius I, who not only commissioned the church but also seemed to have played a vital role in the conception of the images and texts that accompanied it. Nonetheless, in times past, just as today, an impulse from the outside is often necessary for fundamental changes. This impulse could not have come from elsewhere – as Dvořák timelessly argued – than from the nomadic tribes that brought their conceptual visual language with them to the Apennine Peninsula. Nevertheless, mere fascination with new aesthetic possibilities would not suffice to explain such a bold and avant-garde gesture in the apse of Saint Agnes. However, the need to link a visual experience with an exceptional liturgical event provides us with the motive for such a fundamental change in the history of European visual culture.