KOKTAVÁ, Nikola a Hana SVATOŇOVÁ. Jak na zkoumání procesů čtení map? In XXV. Kongres České geografické společnosti a 18. Kongres Slovenskej geografickej spoločnosti. 2022.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jak na zkoumání procesů čtení map?
Název česky Jak na zkoumání procesů čtení map?
Název anglicky How to research map reading processes?
Autoři KOKTAVÁ, Nikola a Hana SVATOŇOVÁ.
Vydání XXV. Kongres České geografické společnosti a 18. Kongres Slovenskej geografickej spoločnosti, 2022.
Další údaje
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky mapové dovednosti, čtení map, metody výzkumu, strategie, kartografie
Klíčová slova anglicky map skills, reading map, research methods, strategy, cartography
Změnil Změnila: Mgr. Nikola Koktavá, učo 460919. Změněno: 9. 10. 2022 11:35.
Anotace
Práce s mapou, mapové dovednosti, rozvoj mapových dovedností a jejich hodnocení je dlouhodobě cílem řady výzkumů v oblasti kartografie a didaktiky geografie. Použití nových technologií např. eye-trackingu, otevírá i nové možnosti, jak zkoumat, zaznamenat a vyhodnotit práce uživatele s mapou. Základní, kognitivně nejjednodušší mapovou dovedností je čtení map. Ale i čtení map je komplexním procesem, kdy čtenář k dosažení svého cíle používá různé mapové prvky z mapové kompozice. Postup čtení map se liší na základě určitých charakteristik uživatele jako jsou například věk uživatele, jeho zkušenosti a frekvence užívaní map. Využití metod sledování očních pohybů ukazuje, že lze z individuálních záznamů čtení mapy jedincem vytvořit skupiny podobně probíhajících procesů. Čtenáři mapy tedy používají určité strategie s blízkými vzorci postupů. V příspěvku budou souhrnně představeny stávající metody zkoumání procesu čtení mapy, výsledky již provedených studií a návrh nového designu výzkumu strategií čtení map. Ambicí nového designu je postihnout i možné změny strategie jedince, a to pro provedené intervenci – po posílení je zkušenosti práce s mapou pomocí sady vzdělávacích bloků. Výzkum by měl by tedy podat informaci o stabilitě či proměně přístupu jednotlivce k řešení úloh nad mapou.
VytisknoutZobrazeno: 13. 10. 2024 20:31