ŠTĚPÁNÍKOVÁ, Markéta. Terror: the danger of legal theatre. Law Text Culture. Australia: Univ Wollongong, 2021, roč. 25, č. 1, s. 178-203. ISSN 1322-9060.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Terror: the danger of legal theatre
Autoři ŠTĚPÁNÍKOVÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Law Text Culture, Australia, Univ Wollongong, 2021, 1322-9060.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50501 Law
Stát vydavatele Austrálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Open access časopisu
Kód RIV RIV/00216224:14220/21:00129191
Organizační jednotka Právnická fakulta
UT WoS 000893266900007
Klíčová slova anglicky law; theatre; terror; Schirach; law and literature
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 23. 2. 2023 14:58.
Anotace
When Ferdinand von Schirach wrote Terror, a perfect example of the legal theatre was created. It is a trial or tribunal play that deals both with current legal issues and a profound legal-philosophical dilemma of sacrificing human lives for the lives of others. Moreover, this play provides a space for the audience to express their legal opinion in a very theatrical way. In a sense, this play refers to the roots of ancient Greek theatre (see eg Gaakeer 2019) and its fundamentally political meaning. Thus, it may seem that this play is an answer to every law and theatre scholar’s prayer for a practical example of a widely know trial play. Unfortunately, it is more complicated than that. In a way, any theatre about law – legal theatre – is political theatre. Through its influence, legal theatre can pose consequences for the rule of law and democracy. In this text, I will focus on the specifics of legal theatre and its possible consequences. My research takes the form of a case-study of Ferdinand von Schirach’s play Terror. For comparison, another legal theatre play will be used: Milada. Milada is a documentary theatre play based on a real political trial concerning Milada Horáková in the 1950s in Czechoslovakia. Through the analysis of both plays, I will determine and explain the most problematic issues. This issues are, of course, too broad to deal with in one paper, so I will focus on the question of ‘reality’ in the presentation of law in both plays and its possibly dangerous consequences, especially in the geographical area of Central Europe.
Návaznosti
GA19-12837S, projekt VaVNázev: Právo v literatuře: kvalitativní analýza obrazu práva v krásné literatuře přelomu 19. a 20. století
Investor: Grantová agentura ČR, Právo v literatuře: kvalitativní analýza obrazu práva v krásné literatuře přelomu 19. a 20. století
VytisknoutZobrazeno: 3. 10. 2024 23:44