M 2022

Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci VI.: Proměny profese muzejního pedagoga

DROBNÝ, Tomáš, Pavla VYKOUPILOVÁ, Lucie JAGOŠOVÁ, Monika MIKULÁŠKOVÁ, Michaela ZÁLEŠÁKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci VI.: Proměny profese muzejního pedagoga

Název česky

Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci VI.: Proměny profese muzejního pedagoga

Název anglicky

Current trends in museum presentation and education VI.: Changes in the profession of museum educator

Autoři

DROBNÝ, Tomáš, Pavla VYKOUPILOVÁ, Lucie JAGOŠOVÁ, Monika MIKULÁŠKOVÁ, Michaela ZÁLEŠÁKOVÁ a Jitka PEŠKOVÁ

Vydání

2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Uspořádání konference

Obor

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

muzejní pedagogika; muzejní edukace; muzejní prezentace; muzejní profese; muzejní pedagog

Klíčová slova anglicky

museum pedagogy; museum education; museum presentation; museum profession; museum educator
Změněno: 22. 11. 2022 14:19, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.

Anotace

V originále

Muzejní pedagog patří mezi relativně mladé muzejní profese, byť jde o povolání už oficiálně etablované, do jisté míry uznávané a v muzejní praxi poměrně běžně zakotvené. V průběhu let se požadavky na muzejního pedagoga jako specializovaného muzejního pracovníka, jeho vzdělávání, odborné kompetence a nároky na spektrum pracovních činností proměňovaly. Stejně tak můžeme z kvalitativního pohledu na práci s návštěvníky v obecném či individuálním pohledu sledovat posuny od aktivit odpovídajících komentovaným prohlídkám ve výstavách a expozicích až ke skutečné kvalifikované edukační práci. Konference poskytla prostor pro příspěvky a diskuse ke třem hlavním tematickým oblastem: 1. Nároky na profesi. Kompetence, profesní vzdělávání a individuální rozvoj muzejních pedagogů. Muzejní pedagog–začátečník versus muzejní pedagog–expert. Stáže, praxe, síťování, mentoring, muzejně-pedagogický výzkum. 2. Proměny spektra profesních činností muzejního pedagoga v čase. Reflexe vývoje obecně nebo optikou konkrétního muzea. Tvorba a implementace edukační koncepce muzea do praxe. Zapojení muzejního pedagoga do přípravy výstav a dalších muzejních činností. Lokální a mezinárodní pohled na problematiku. 3. Nové výzvy profese muzejního pedagoga. Participativní muzeum, reflexe společensky aktuálních témat, nové publikum, mimořádné situace v edukaci, úskalí profese muzejního pedagoga. Psychologické rozměry muzejní edukace.

Anglicky

Museum educator is one of the relatively young museum professions, although it is a profession that is already officially established, recognized to a certain extent and fairly commonly embedded in museum practice. Over the years, the requirements for a museum educator as a specialized museum worker, his education, professional competences and demands for a spectrum of work activities have changed. In the same way, from a qualitative perspective on working with visitors in a general or individual perspective, we can observe shifts from activities corresponding to guided tours in exhibitions and expositions to real qualified educational work. The conference provided space for contributions and discussions on three main thematic areas: 1. Requirements for the profession. Competence, professional education and individual development of museum teachers. Museum educator–beginner versus museum educator–expert. Internships, practice, networking, mentoring, museum-pedagogical research. 2. Changes in the spectrum of professional activities of a museum educator over time. Reflection of development in general or through the lens of a specific museum. Creation and implementation of the museum's educational concept into practice. Involvement of the museum educator in the preparation of exhibitions and other museum activities. Local and international view of the issue. 3. New challenges of the museum educator profession. Participatory museum, reflection of socially current topics, new audience, extraordinary situation in education, pitfalls of the museum educator profession. Psychological dimensions of museum education.

Návaznosti

MUNI/A/1288/2021, interní kód MU
Název: Muzeologie, muzejnictví a muzeografie I. : Sbírky a sbírkotvorná činnost (Akronym: MMM_I)
Investor: Masarykova univerzita, Muzeologie, muzejnictví a muzeografie I. : Sbírky a sbírkotvorná činnost