2022
Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci VI.: Proměny profese muzejního pedagoga
DROBNÝ, Tomáš, Pavla VYKOUPILOVÁ, Lucie JAGOŠOVÁ, Monika MIKULÁŠKOVÁ, Michaela ZÁLEŠÁKOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci VI.: Proměny profese muzejního pedagoga
Název česky
Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci VI.: Proměny profese muzejního pedagoga
Název anglicky
Current trends in museum presentation and education VI.: Changes in the profession of museum educator
Autoři
DROBNÝ, Tomáš, Pavla VYKOUPILOVÁ, Lucie JAGOŠOVÁ, Monika MIKULÁŠKOVÁ, Michaela ZÁLEŠÁKOVÁ a Jitka PEŠKOVÁ
Vydání
2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Uspořádání konference
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
muzejní pedagogika; muzejní edukace; muzejní prezentace; muzejní profese; muzejní pedagog
Klíčová slova anglicky
museum pedagogy; museum education; museum presentation; museum profession; museum educator
Změněno: 22. 11. 2022 14:19, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
V originále
Muzejní pedagog patří mezi relativně mladé muzejní profese, byť jde o povolání už oficiálně etablované, do jisté míry uznávané a v muzejní praxi poměrně běžně zakotvené. V průběhu let se požadavky na muzejního pedagoga jako specializovaného muzejního pracovníka, jeho vzdělávání, odborné kompetence a nároky na spektrum pracovních činností proměňovaly. Stejně tak můžeme z kvalitativního pohledu na práci s návštěvníky v obecném či individuálním pohledu sledovat posuny od aktivit odpovídajících komentovaným prohlídkám ve výstavách a expozicích až ke skutečné kvalifikované edukační práci. Konference poskytla prostor pro příspěvky a diskuse ke třem hlavním tematickým oblastem: 1. Nároky na profesi. Kompetence, profesní vzdělávání a individuální rozvoj muzejních pedagogů. Muzejní pedagog–začátečník versus muzejní pedagog–expert. Stáže, praxe, síťování, mentoring, muzejně-pedagogický výzkum. 2. Proměny spektra profesních činností muzejního pedagoga v čase. Reflexe vývoje obecně nebo optikou konkrétního muzea. Tvorba a implementace edukační koncepce muzea do praxe. Zapojení muzejního pedagoga do přípravy výstav a dalších muzejních činností. Lokální a mezinárodní pohled na problematiku. 3. Nové výzvy profese muzejního pedagoga. Participativní muzeum, reflexe společensky aktuálních témat, nové publikum, mimořádné situace v edukaci, úskalí profese muzejního pedagoga. Psychologické rozměry muzejní edukace.
Anglicky
Museum educator is one of the relatively young museum professions, although it is a profession that is already officially established, recognized to a certain extent and fairly commonly embedded in museum practice. Over the years, the requirements for a museum educator as a specialized museum worker, his education, professional competences and demands for a spectrum of work activities have changed. In the same way, from a qualitative perspective on working with visitors in a general or individual perspective, we can observe shifts from activities corresponding to guided tours in exhibitions and expositions to real qualified educational work. The conference provided space for contributions and discussions on three main thematic areas: 1. Requirements for the profession. Competence, professional education and individual development of museum teachers. Museum educator–beginner versus museum educator–expert. Internships, practice, networking, mentoring, museum-pedagogical research. 2. Changes in the spectrum of professional activities of a museum educator over time. Reflection of development in general or through the lens of a specific museum. Creation and implementation of the museum's educational concept into practice. Involvement of the museum educator in the preparation of exhibitions and other museum activities. Local and international view of the issue. 3. New challenges of the museum educator profession. Participatory museum, reflection of socially current topics, new audience, extraordinary situation in education, pitfalls of the museum educator profession. Psychological dimensions of museum education.
Návaznosti
MUNI/A/1288/2021, interní kód MU |
|