Detailed Information on Publication Record
2022
Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci VI.: Proměny profese muzejního pedagoga
DROBNÝ, Tomáš, Pavla VYKOUPILOVÁ, Lucie JAGOŠOVÁ, Monika MIKULÁŠKOVÁ, Michaela ZÁLEŠÁKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci VI.: Proměny profese muzejního pedagoga
Name in Czech
Aktuální trendy v muzejní prezentaci a edukaci VI.: Proměny profese muzejního pedagoga
Name (in English)
Current trends in museum presentation and education VI.: Changes in the profession of museum educator
Authors
DROBNÝ, Tomáš, Pavla VYKOUPILOVÁ, Lucie JAGOŠOVÁ, Monika MIKULÁŠKOVÁ, Michaela ZÁLEŠÁKOVÁ and Jitka PEŠKOVÁ
Edition
2022
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Uspořádání konference
Field of Study
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
muzejní pedagogika; muzejní edukace; muzejní prezentace; muzejní profese; muzejní pedagog
Keywords in English
museum pedagogy; museum education; museum presentation; museum profession; museum educator
Změněno: 22/11/2022 14:19, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.
V originále
Muzejní pedagog patří mezi relativně mladé muzejní profese, byť jde o povolání už oficiálně etablované, do jisté míry uznávané a v muzejní praxi poměrně běžně zakotvené. V průběhu let se požadavky na muzejního pedagoga jako specializovaného muzejního pracovníka, jeho vzdělávání, odborné kompetence a nároky na spektrum pracovních činností proměňovaly. Stejně tak můžeme z kvalitativního pohledu na práci s návštěvníky v obecném či individuálním pohledu sledovat posuny od aktivit odpovídajících komentovaným prohlídkám ve výstavách a expozicích až ke skutečné kvalifikované edukační práci. Konference poskytla prostor pro příspěvky a diskuse ke třem hlavním tematickým oblastem: 1. Nároky na profesi. Kompetence, profesní vzdělávání a individuální rozvoj muzejních pedagogů. Muzejní pedagog–začátečník versus muzejní pedagog–expert. Stáže, praxe, síťování, mentoring, muzejně-pedagogický výzkum. 2. Proměny spektra profesních činností muzejního pedagoga v čase. Reflexe vývoje obecně nebo optikou konkrétního muzea. Tvorba a implementace edukační koncepce muzea do praxe. Zapojení muzejního pedagoga do přípravy výstav a dalších muzejních činností. Lokální a mezinárodní pohled na problematiku. 3. Nové výzvy profese muzejního pedagoga. Participativní muzeum, reflexe společensky aktuálních témat, nové publikum, mimořádné situace v edukaci, úskalí profese muzejního pedagoga. Psychologické rozměry muzejní edukace.
In English
Museum educator is one of the relatively young museum professions, although it is a profession that is already officially established, recognized to a certain extent and fairly commonly embedded in museum practice. Over the years, the requirements for a museum educator as a specialized museum worker, his education, professional competences and demands for a spectrum of work activities have changed. In the same way, from a qualitative perspective on working with visitors in a general or individual perspective, we can observe shifts from activities corresponding to guided tours in exhibitions and expositions to real qualified educational work. The conference provided space for contributions and discussions on three main thematic areas: 1. Requirements for the profession. Competence, professional education and individual development of museum teachers. Museum educator–beginner versus museum educator–expert. Internships, practice, networking, mentoring, museum-pedagogical research. 2. Changes in the spectrum of professional activities of a museum educator over time. Reflection of development in general or through the lens of a specific museum. Creation and implementation of the museum's educational concept into practice. Involvement of the museum educator in the preparation of exhibitions and other museum activities. Local and international view of the issue. 3. New challenges of the museum educator profession. Participatory museum, reflection of socially current topics, new audience, extraordinary situation in education, pitfalls of the museum educator profession. Psychological dimensions of museum education.
Links
MUNI/A/1288/2021, interní kód MU |
|