HRADÍLKOVÁ, Helena and Petr PYTLÍK. Soft Skills für das 21. Jahrhundert – ihre Entwicklung im problembasierten Fremdsprachenunterricht (Soft skills for the 21st century - their development in problem-based language learning). In 6. Kongress des Mitteleuropäischen Germanistenverbands (MGV) mit den Lehrstühlen für Deutsche Sprache und Literatur und Kultur der Deutschsprachigen Länder an der Warmia und Mazury-Universität in Olsztyn/Allenstein 22.-24. September 2022 WENDE? WENDEN! 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Soft Skills für das 21. Jahrhundert – ihre Entwicklung im problembasierten Fremdsprachenunterricht
Name in Czech Soft skills pro 21. století - jejich rozvoj v problémově orientované výuce jazyků
Name (in English) Soft skills for the 21st century - their development in problem-based language learning
Authors HRADÍLKOVÁ, Helena and Petr PYTLÍK.
Edition 6. Kongress des Mitteleuropäischen Germanistenverbands (MGV) mit den Lehrstühlen für Deutsche Sprache und Literatur und Kultur der Deutschsprachigen Länder an der Warmia und Mazury-Universität in Olsztyn/Allenstein 22.-24. September 2022 WENDE? WENDEN! 2022.
Other information
Original language German
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) soft skills, problem based learning, překladové semináře
Keywords in English soft skills, problem based learning, translation courses
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D., učo 109742. Changed: 17/1/2023 09:05.
Abstract
Die Möglichkeiten der Entwicklung von weichen Kompetenzen in Schulen und an Universitäten sind ein aktuelles und fachübergreifendes Thema, das in letzter Zeit in zahlreichen Studien im Zusammenhang mit den Innovationen der Curricula erwähnt wird (vgl. de Viliers 2010, Caggiano 2020, Pereira 2017). Der Bedarf an den sogenannten Soft-Skills-Trainings wird sowohl von den Schülern, Eltern und Studierenden als auch vom Staat und kommerziellen Bereich identifiziert, wobei engere Anknüpfung der Curricula an die Praxis vorgesehen wird. Infolgedessen suchen Unterrichtende an Universitäten nach geeigneten Konzepten zur Einbettung von Soft-Skills-Trainings in den regelmäßigen Hochschulunterricht. Das Ziel des vorliegenden Beitrags ist unter anderem, Unterrichtende zu ermutigen, die Verantwortung in Bezug auf weiche Kompetenzen ihrer Studierenden zu übernehmen. Deshalb möchten wir mögliche Techniken und Methoden zur Weiterentwicklung von weichen Kompetenzen im Sprachunterricht, konkret im DaF-Unterricht, an Universitäten präsentieren, die ermöglichen, fachübergreifende theoretische Ansätze in praktische Unterrichtsentwürfe umzugestalten.
Abstract (in Czech)
Možnosti rozvoje měkkých dovedností na školách a univerzitách jsou aktuálním a multidisciplinárním tématem, které bylo v poslední době zmíněno v řadě studií souvisejících s inovacemi kurikula (srov. de Viliers 2010, Caggiano 2020, Pereira 2017). Potřebu tzv. tréninku měkkých dovedností identifikují jak žáci, rodiče a studenti, tak státní a komerční sektor s tím, že se hledá užší propojení učebních osnov s praxí. Vysokoškolští učitelé proto hledají vhodné koncepty pro začlenění školení měkkých dovedností do běžné univerzitní výuky. Jedním z cílů tohoto příspěvku je povzbudit učitele, aby převzali odpovědnost za měkké dovednosti svých studentů. Rádi bychom proto představili možné techniky a metody dalšího rozvoje měkkých dovedností ve výuce jazyků, konkrétně ve výuce němčiny jako cizího jazyka, na vysokých školách, které umožňují transformovat mezioborové teoretické přístupy do praktických plánů výuky.
Abstract (in English)
The possibilities of developing soft skills in schools and universities are a multidisciplinary topic that has recently been mentioned in numerous studies related to curricula innovations (cf. de Viliers 2010, Caggiano 2020, Pereira 2017). The need for the so-called soft skills training is identified by the pupils, parents and students as well as by the state and the commercial sector, with a closer connection of the curricula to practice being planned. As a result, university teachers are looking for suitable concepts for embedding soft skills training into regular university teaching. One of the aims of this paper is to encourage teachers to take responsibility for their students' soft skills. Therefore, we would like to present possible techniques and methods for the further development of soft skills in language teaching, specifically in German as a foreign language teaching, at universities, which make it possible to transform interdisciplinary theoretical approaches into practical lesson plans.
Links
MUNI/A/1305/2021, interní kód MUName: Výzkum v didaktice cizích jazyků (Acronym: AKTEV XI)
Investor: Masaryk University
2020-1-SK01-KA226-HE-094267, interní kód MUName: Soft skills standard system
Investor: European Union, Strategic Partnerships in the field of education, training and youth
PrintDisplayed: 28/5/2024 21:17